Jump to content
2019 Temmuz'dan sonraki tüm içerik ve üyelikler silinmiştir. Lütfen yeni kayıt yapınız ×
  • Hoş Geldiniz!

    Tüm özelliklerine erişmek için şimdi kaydolun. Kayıt yaptırdıktan sonra, konu açabilir, konuları yanıtlayabilir, kullanıcıların mesajlarını beğenebilir, özel mesaj yollayabilirsiniz.

    Kayıt olduktan sonra bu mesaj silinecektir.

  • 0

Isıtmalı Yan Aynalar


saner can

Soru

Forumda aradım fakat böyle bir konu bulamadım.

Isıtmalı yan aynalar tam olarak ne işe yarar? Yani kullanma kılavuzunda buğuyu ve buzlanmayı önler diyor. Gerçekte ben hiç bir faydasını görmüyorum. Bu özellikten fayda gören var mı?

Isıtmalı yan aynaları devreye sokmak için arka cam rezistans düğmesine basıyorum. 2-3 dakika bekliyorum fakat hiç bir hareket yok. Aynanın üzerindeki kar taneleri öylece duruyor. Bu sistemin kontrolü nasıl yapılır? Kendimiz yapabilirmiyiz?

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Önerilen Mesajlar

  • 0

:)  dilim döndüğünce anlatmaya çalışayım.

 

Araç üzerindeki en büyük aerodinamik -false- noktalarından birisi yan aynalardır. araç hareket halindeyken aynanın etrafında vortex denen bir hava girdabı oluşur, iyi bir tasarım ile bu girdap aynanın etrafından onun arkasına, yani araç B direği civarına alınır böylece sürücünün aynadan kaynaklanan -ıslık- sesi duyması engellenir.

 

Vortex işte böyle bir şey.

 

 

(umarım doğru dürüst yükledim)

 

... şimdi diyelim ki katya ile çalışan bir tasarımcısınız http://tr.wikipedia.org/wiki/CATIAve sizden vortex'in bir kısmını aynanın yüzeyine, ama gövdeye değil ... doğrudan aynaya aktarmanız isteniyor. Tasarımınızı buna göre geliştiriyor ve ayna kabının araca bakan tarafını azıcık oyuyorsunuz. Artık rüzgar geçerken bir kısmı aynanın yüzünü yalıyor.

 

Yani artık elimizde -bedavaya- aynayı temizlemek için bir gereç var. Ama bu yeterli mi? Hayır... çünkü yoğun su damlaları birleşme ve yüzeylere yapışma eğilimindedir. Neden? Çünkü gaz halinden yarı - katı hale geçerken enerjilerinin önemli kısmını yitirmişlerdir. Demek ki yapmanız gereken ikinci şey o su damlalarına birazcık, ama sadece birazcık -ısıl- enerji vermek ve onları :) cesaretlendirmek.

 

Burada aynanın arkasındaki rezistanslar devreye giriyor, siz parmağınızı kaldırıp arka cam rezistansınıza bastığınızda elektrik akımı direnç göstermeleri için özel olarak tasarlanmış devrelere gönderiliyor ve elektrik enerjisi ısıl enerjiye dönüştürülüyor.

 

Rezistanslar aynayı azıcık (yaklaşık 22 - 27 derece...) ısıtıyor ve bu kadarcık destek yağmur damlarını o ana kadar sergiledikleri -yapışkan- tutumdan vaz geçiriyor. Hava itkisi geri kalan işi görüyor ve tataaa ... aynanız temiz.

 

Yani bir buharlaşmadan daha ziyade aslında bilinçli şekilde yönlendirilmiş hava akımının -silecek- gibi çalışmasından bahsediyoruz.

 

...buzlanmada da aynı şey söz konusu. Ayna zaten ılık olduğu için buzlanma geç gerçekleşiyor, hava koşulları iyice sertleştiğinde de buz görece sıcak ayna yüzeyine tutunamadığı için (çünkü buz tabakası ile ayna yüzeyi arasında mikron kalınlığında bir su tabakası oluşuyor) biraz hava akımı buzu mekanik olarak hareketlendiriyor.

 

İşin içinde sihir falan yok, Tesla'nın bize öğrettiği temel elektrik direnç etkileri ve aerodinamik tasarım becerisi aynalarınızı temizliyor/temiz tutuyor.

 

...ve evet. Aynalarınız sıcakken onlara çıplak parmak ucu ile dokunduğunuzda söz konusu -ısıtma- etkisini hissetmeniz zordur. (nedenlerini yukarıda açıklamıştım) aksi enerjinin israfıdır, araçta yangın tehlikesine davet çıkarmaktır ve bundan da öte aynasını -yapma- deseniz de mıncıklayacak ve parmak uçları yandığı için sizi dava edecek tüketiciler ile uğraşmaktır.

 

bir kaç amper ile işi göreceksek neden aynalara daha fazla enerji harcayalım ki? dimi?  : :)

Ve olayı akademik hevesle açıkladığımıza göre rahat bir uyku uyuyabiliriz :D

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • 0

Siz güncel teknolojide dahi %35-40 verim ile çalışan içten yanmalı motorların boşa atılan %60 enerjisini kurtardınız da ... ? 3-5 amperin fazla harcadığı enerjinin peşine mi düştünüz ?

 

Biz içten yanmalı motorlar ile büyüyen son jenerasyonuz, çocuklarımız büyüyüp yetişkin hale geldiğinde -içten yanmalı motor- lambalı radyo kadar çağdışı addedilecek, belki koleksiyonlarda yer alacak ve ancak özel günlerde kullanılacak (çevre yönetmelikleri gereği) yakın gelecekte hibrid'ler, 10+ yıl içinde de hidrojen yakıt hücreleri yer ve hatta hava ve deniz taşıtlarına egemen olacak (ve pek çok alana da...)

 

...O gün geldiğinde de her şey o 3-5 amperin peşine koşmak ile başladı diye anlatılacak :) 


Ve olayı akademik hevesle açıkladığımıza göre rahat bir uyku uyuyabiliriz :D

 

...hiç formül kullanmadığıma dikkatinizi çekerim  :)    ...kaç kere elim gitti, hepsinde vaz geçtim ...anlatılmaz :) yaşanır. 

  • Beğen 4
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • 0

7-8dk mı :) bence biraz abartmışsın abi. dün akşam aynada kar vardı, okula vardığımda(3dk) yoktu :)

Astra için söylediğim süre bu Ozan; focusta daha çabuk oluyordu işte. Ama süre tutmuyorum ki tahminen bunları yazdım.

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • 0

Astra için söylediğim süre bu Ozan; focusta daha çabuk oluyordu işte. Ama süre tutmuyorum ki tahminen bunları yazdım.

Anladımda yinede çok geldi, bende hiç dikkat etmemiştim zaten soruyu okuyunca dünkü durumu farkettim :)

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Hesap oluşturun veya yorum yazmak için oturum açın

Yorum yapmak için üye olmanız gerekiyor

Hesap oluştur

Hesap oluşturmak ve bize katılmak çok kolay.

Hesap Oluştur

Giriş yap

Zaten bir hesabınız var mı? Buradan giriş yapın.

Giriş Yap
×
×
  • Yeni Oluştur...

Önemli Bilgi

Bu siteyi kullanarak, forum Gizlilik Politikasını kabul etmiş olursunuz.