Jump to content
2019 Temmuz'dan sonraki tüm içerik ve üyelikler silinmiştir. Lütfen yeni kayıt yapınız ×
  • Hoş Geldiniz!

    Tüm özelliklerine erişmek için şimdi kaydolun. Kayıt yaptırdıktan sonra, konu açabilir, konuları yanıtlayabilir, kullanıcıların mesajlarını beğenebilir, özel mesaj yollayabilirsiniz.

    Kayıt olduktan sonra bu mesaj silinecektir.

  • 0

Sıcak Havalarda Fren Zaafiyeti


Fuat Yetişkin

Soru

Arkadaşlar merhaba.

16/08 cumartesi günü Tatvan'dan Van'a küçük bir uzun yola çıktım 150 km kadar. Yol boyunca vaktim bol olduğundan iki kere yüksek hızlara kısa süre çıktıysam da genelde 80'e hızı sabitleyip ilerledim. Hem araç yorulmadı hem de gaz pedalı ve fren pedalıyla pek işim olmadı. Van'a ulaştığımda (bilenler için) eski emniyet müdürlüğüne yakın bir yerde ışıklarda duran araca hızımı hatırlamıyorum fakat tahmini 40-50 gibi hızlarda seyrederken araç duramadı ve çarptım neyse ki benim araçta hiç bir sıkıntı yoktu ama karşı araç tofaş olunca arkayı göçürttük resimlerde olduğu gibi.

Soruma gelecek olursak sıcaklık 30-35 derece arasıydı ve asfalt çok sıcak ve kaygandı araba kızakladı zaten daha önceleri hava özellikle sıcakken 10 dakikalık bir yolculuktan sonra bile fren pedalının sertleştiğini ve eskisi kadar iyi tutamadığını bir kaç kez görmüştüm, bu kez araç neredeyse hiç tutamadı ve ben frene yüklendikçe abs devreye girdi ve kayarak gidip çarptık öncesinde herhalde en az 10 trafik ışığında durdum ve problem yoktu aksine daha yüksek hızlarda durduğum halde bu kez duramadım. Servise saat geç olduğundan gidemesem de sanayii de gösterdiğim ustalar fren aksamında hiç bir problem olmadığını söylediler fakat benim içime sıkıntı girdi bir kere. Sizlerin görüşleri ve tecrübeleri benim için çok önemli ne tavsiye edersiniz bana bu olaydan sonra araçta bir sıkıntı mı var yoksa farklı bir durum mu? Vereceğiniz cevaplar için şimdiden teşekkür ederim.

 

Do5ld6.jpg

 

721oN5.jpg

 

8mLlNa.jpg

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Önerilen Mesajlar

  • 0

Bu testleri incelemiştim, buna göre en iyi ikinci lastiğe sahibim benzeri diğer testlerde birinci lastik seçilmişti fakat problemi hal böyleyken sadece lastiğe bağlıyor gibi miyiz?

Açıkçası ben bu listenin sonundaki lastiği bile takmış olsam bu olayı sadece lastiğe bağlamazdım.Mesela pirelli son sıralarda ama dünya çapında bir marka.Dediğim gibi siz yetk,ili serviste yine bir kontrol ettirin şakası yok çünkü frenler önemli

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • 0

Bu testleri incelemiştim, buna göre en iyi ikinci lastiğe sahibim benzeri diğer testlerde birinci lastik seçilmişti fakat problemi hal böyleyken sadece lastiğe bağlıyor gibi miyiz?

Burada öncelik yol ve hava şartı. Lastik kötü diye değil yani.

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • 0

Lastik havalarınız da burda önemli bir etken.Tabiki lastiklerinizin durumuda.En pahalı lastiklerden birisi olan Bridgestone Potanza Adrenalin takılıydı aracımda. Takoz gibi lastik,fren yok dersiniz.En ufak bir frenlemede direk kızaklıyordu.Kumho taktım,fren nedir anladım.

 

 

ABS fren mesafesini uzatmaz !

Ki güncel araçların çoğunda ebs,ebd,bas gibi fren gücü dağılımı sistemleri mevcut.

 

Bakınız onlarca video ile ispatlanmış testlere lütfen.

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • 0

Aynısını ben de goodyear ef. grip lastiklerimle yaşadım. yazlık lastikler çok pürüzsüz yüzeyli asfalta tutunmakta zorlanabiliyor. Fren sistemi ve lastik basınçlarını kontrol ettirin sorun yoksa çok kafaya takmayın.

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • 0

Çok geçmiş olsun. Adana sıcağında dün benim başıma geldi; yeşile yetişmek için var gücümle bastıktan sonra öndeki durdu, hızım 100'e yakındı ve kesinlikle çarpacağımı düşünürken araba hiç kaymadan durdu, yol da kısmen erimiş asfalttı, benim elim ayağım titredi, o derece yani. 

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • 0

Bu testleri incelemiştim, buna göre en iyi ikinci lastiğe sahibim benzeri diğer testlerde birinci lastik seçilmişti fakat problemi hal böyleyken sadece lastiğe bağlıyor gibi miyiz?

Öncelikle geçmiş olsun...

 

Şunu baştan yazayım: Yaşadığınız olayın havaların ısınmasına bağlı frenlerin aşırı ısınması ile alakası yok. Fren balataları yoğun kullanımda 500oC düzeyine kadar ısınabilir, bizi bunaltan 40oC havanın bu ısıya etkisi neredeyse hiç olmaz.

Fren performansında hissedilir düşüşe neden olması için sürekli yokuş aşağı ve sert fren kullanılarak hatırı sayılır bir süre seyir halinde olunması gerekir ki pratikte hiçbirimiz böyle kullanmıyoruz.

Tabii bunlar güvenli kalınlıkta balatalar için geçerli veriler.

 

Yukarıda bahsettiğim aşırı yoğun kullanımda en önemli tehlike balataların ısınmasından çok fren hidroliğinin etkisiz hale gelmesidir.

Normalde 200oC üstünde olan kaynama noktası eğer nemden etkilenmişse ve örneğin >%3 su içeriyorsa kaynama noktası 130oC düzeyine iner ki bu değere yoğun kullanımda ulaşmak olasıdır, düşük ihtimal ama mümkün. İşte o zaman fren pedalında aşırı sertleşme ve fren performansında ciddi düşüş söz konusu olabilir.

Su tutma tehlikesine karşı fren hidroliğinin iki yılda bir değiştirilmesi önerisi bundandır. En azından değişim olmasa bile düzenli su oranının ölçülmesi kabaca da olsa bir fikir verebilir. 

 

Sizin yaşadığınız durum yolla lastik arasında tutunma sağlanamaması halidir. Lastik aşırı yıpranmış değilse hemen daima yol yüzeyi ile alakalıdır. Antalya'da ben çok uyarırım, asfaltın yoğun kullanılan bölümleri yaz sıcağının etkisi ve üzerinden geçen araçların parlatması ile neredeyse buz ile aynı kayganlıkta parlak bir yüzey oluşturuyor. Bunu fark etmeyen sürücüler ya kayarak yoldan çıkıyor ya da freni tutmayarak öndekine tosluyor.

Bu tür kazalarda sonra her zaman hafifletici nedenler ararız, "aslında çok hızlı gitmiyordum" başta gelen bahanelerden biridir. Geç fark etmek, geç fren yapmak, hızını doğru ayarlamamış olmak, asfalt yüzeyine dikkat etmemek bu tür kazaların olası nedenleridir.

Yani şanssızsınız, o kadar...

 

ABS etkisine gelince; ABS aracın fren esnasında yönlendirilebilmesine, yani direksiyon komutlarına cevap vermesine olanak sağlamak için tasarlanmıştır, fren mesafesini kısaltmak için değil.

Kaçış manevralarına yardımcı olur.

Bazı zeminlerde fren mesafesini kısaltabilir, bazılarında ise uzatabilir. 

Panik frende hemen hiçbir sürücü durmayı sağlayacak kadar sert ama kilitlenmeyi önleyecek kadar yumuşak frene basamaz.

Bu deneyimi yaşamaya çalışmak ise hüsranla sonuçlanabilir.

Öncelikle bu tür durumlara düşmeyin, ama panik fren gerektiğinde frene ve debriyaja eş zamanlı asılın ve ABS'nize güvenerek kaçacak yer ve yön var mı ona baka durun...

  • Beğen 6
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • 0

Bildiğim kadarıyla Focus 3 te gelen Goodyear marka lastikler EfficientGrip. EfficientGrip Performance değil. Performance serisi sonradan çıktı. EfficientGripler ise böyle liste başı lastiklerden değillerdi ne yazık ki.

 

Kışlık lastiklerinin yavaş hızda yazlıklara göre daha iyi kavraması normal. Çünkü yazlıklara göre oldukça yumuşak hamurları var. Ancak yüksek hızda yazlıklar kadar performanslı olamayacaktır diye düşünüyorum.

 

Ben yazlıkları söküp kışlık lastiklerimi (Goodyear UG 8) ilk taktığımda (tabiri caizse) arabanın k.çının başının ayrı oynadığı hissine kapılmıştım. Direksiyon hareketlerine daha yumuşak ve geç tepki veriyordu mesela... Ama yolu bırakmıyordu düşük hızlarda.

 

 

Sizin kaza olayı ise tamemen asfaltın ziftinin sıcaktan eriyip yolda kaygan bir zemin oluşturması. Lastik tutunmak istiyor ancak altı kaygan, yapabileceği pek bir şey yok. Tahminimce aracınızın fren sisteminde ve lastiklerine sıkıntı yok. Sorun sıcaktan kaynaklı zift erimesi gibi görünüyor.

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • 0

Geçmiş olsun. 

 

Asfalt yüzeyi kaygan gibi gözüküyor. Ayrıca bence Cem Bey'in bahsettiği şekilde fren hidroliğinizi kontrol ettirin. 

 

İki tekerlekli olduklarından bu tür hassasiyetler motosikletlerde daha fazla görülüyor. Parlamış asfalt yüzeye yağmurun ilk anlarında denk gelip yumuşak kullanıma rağmen düşmüş tecrübeli sürücüler ve ısınan havadan nem kapmış hidrolik yüzünden fren boşaldı diyen sürücüler var. 

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • 0

Çağlar Bey teşekkürler; yazımda belirttiğim üzere yola çıkmadan lastiklerimin dişlerine hava basınçlarına baktırıp da çıktım; abs'nin işi fren mesafesi değil zaten ani frenlerde şoförün aracına yön verebilmesini sağlar.

Ali Fatih Bey, Erkan Bey,Tolga Bey çok teşekkürler.

Cem Hocam çok teşekkür ederim.

Sorunu sıcak havalara az da olsa bağlamamın sebebi havaların ısınınca bununla karşılaşmam sadece bir olasılık.

Dediğiniz gibi balatalar da ısınmadı.

Yolun kaygan olduğu resimlerden de anlaşılabiliyor.

Verdiğiniz bilgiler çok doğru fakat; benim tuhaf bulduğum ve sizlere sorma gereği duyduğum şey ise fren pedalının sertleşmiş olması zaten durmaya şöyle başladım uzaktan kırmızı yandığını gördükten sonra ayağımı gazdan çektim araç 40-50 gibi hızlara düştükten sonra frene debrijajla basarak her zaman yaptığım gibi durmaya çalıştım keşke fren pedalını bir daha pompalamayı deneseydim.

Engin Bey teşekkür ederim bugün önce servise sonra da sanayideki ustama gösterip sonuçları sizlerle paylaşırım.

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • 0

Bana da yol kaynaklı bir kaza gibi geldi. Ama böyeyse aynı noktada sürekli kaza olması gerekir. Goodyear, conti, mişlen vs lastikler arasında kalite farkı olabilir ama bu fark, bu kazaya neden olacak kadar büyük değildir. Uzun yolda genelde hissettiğimiz hızın üzerinde oluyoruz (çünkü hıza alışıyoruz) ve araç eğer yüklü ise fren mesafesi de uzuyor. Bu da farkında olmadan bu tür kazalara neden olabilir.

 

Bildiğim kadarıyla bir sebep bulunamıyorsa aracın lifte alınıp bir sürtme olup olmadığını kontrol etmek gerekiyor (herhangi bir ayarsızlık olabilir ve bu balataların zamansız ısınmasına neden oluyor olabilir). Ama bu araç yeni, bu ihtimal de zayıf görünüyor..

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • 0

 

Benimde kış lastiğim goodyear ug8 .Gerçekten yol tutuşu güzel.Yaz lastiklerim ise dunlop.

Dunlop biraz sert lastik ama yol tutuş ve fren performansını çok beğeniyorum.Aşağıda 2013 yılında Autozeitung'un 215/55/16 ölçütlü lastiklerde yaptığı test sonuçlarına göre en iyi lastik sıralaması var.İşinize yarayabilir:

 

AutoZeitung (DE) 2013 - 215/55 R16
 
1) Dunlop Sport BluResponse 
2) Goodyear EfficientGrip Performance 
3) Continental Premium Contact 5 
4) Vredestein Sportrac 5 
5) Bridgestone Turanza T001
6) Nokian Line
7) Uniroyal Rain Expert 
8) Michelin Primacy 3
9) Apollo Alnac 4G
10) Hankook K115 Ventus Prime 2
11) Pirelli P7 Cinturato
12) Falken Ziex ZE 914 Ecorun

evet benimde kışlıkj lastiklerim goodyear UG8 195/65/15 ama yazlık lar için 2 yıldır dunlop sport blueresponse lastiğini bekliyorum hala Türkiye ye gelemedi üretiminden 2 yıl geçmesine rağmen.

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • 0

Arkadaşlar gerekli yerlere gösterdim aracımı diskler iyi durumda fren hidroliği iyi herhangi bir şey yok sanayideki ustam fren tüpünün pedalda sertleşme yapabileceğini söyledi servis ise sıkıntı yok dedi bir kez daha ilerleyen zamanlarda il dışındaki bir servise daha göstereceğim. Sanırım sorun çok büyük olasılıkla yolun kayganlaşmış olması ve benim normal bir yoldaymışım gibi fren mesafemi ayarlamam. Verdiğiniz bilgiler ve iyi dilekleriniz için hepinize çok teşekkür ederim

  • Beğen 5
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Hesap oluşturun veya yorum yazmak için oturum açın

Yorum yapmak için üye olmanız gerekiyor

Hesap oluştur

Hesap oluşturmak ve bize katılmak çok kolay.

Hesap Oluştur

Giriş yap

Zaten bir hesabınız var mı? Buradan giriş yapın.

Giriş Yap
×
×
  • Yeni Oluştur...

Önemli Bilgi

Bu siteyi kullanarak, forum Gizlilik Politikasını kabul etmiş olursunuz.