Jump to content
2019 Temmuz'dan sonraki tüm içerik ve üyelikler silinmiştir. Lütfen yeni kayıt yapınız ×
  • Hoş Geldiniz!

    Tüm özelliklerine erişmek için şimdi kaydolun. Kayıt yaptırdıktan sonra, konu açabilir, konuları yanıtlayabilir, kullanıcıların mesajlarını beğenebilir, özel mesaj yollayabilirsiniz.

    Kayıt olduktan sonra bu mesaj silinecektir.

Sıcaklarda Akaryakıt Alımı


Ozan Kar

Önerilen Mesajlar

Çoktandır duyarım genleşmeden dolayı sıcakta akaryakıt almak iyi değil filan diye ama bunun doğruluğu ne kadar tartışalım istedim.

aklıma gelen/duyduğum iki sorun var,

ilki genleşmiş yakıt alarak aslında daha az yakıt alır mıyız? benzinlikteki deponun yalıtımına göre değişir sanırım ancak illaki bir miktar genleşme olmasına rağmen bu durum kayda değer bir kayıp yaşatır mı acaba? yani depoda 1tl fark eder mi?

 

ikincisi hava nispeten soğukken doldurulan depo hava ısındığında/araba güneşte kaldığında taşma yapar mı?

 

ben normalde hep doldururdum ama son zamanlarda ne olur ne olmaz diye fulle yakın olacak şekilde alıyorum.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Yakıt hacimle ölçüldüğüne göre evet yazın muhtemelen daha az yakıt alıyoruz ama bu fark kayda alınmayacak kadar ufaktır. Benzin için örnek vereyim, genleşme kaysayısı suyun yarısından daha az. 100 litre 20 santigrat derecedeki suyla 40 derecedeki su arasındaki fark 1 lt kadar olması lazım. Muhtemelen depo yakıttan daha fazla genleşiyordur.

 

Maddi olarak da durum benzerdir. Hatta daha olumludur. Yakıtın istasyonun deposunda 30 derecelere kadar ısınmasının çok mümkün olduğunu sanmıyorum. istayonların depoları genelde yeraltında ve toprak altında sıcaklık yüzeydeki kadar büyük değişim göstermez. İstasyonlar dolumları zaten gece yapıyor bildiğim kadarıyla.

 

Çok ince detaylara girmişsin bence salla ?

 

Yakıtın depoda buharlaşması belki sorun olabilir ama yarattığı basınçla bu da zamanla belirli bir limite ulaşacaktır. Depoları yaparlerken de buna bakarlar herhalde eşek değillerdir.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

30 dakika önce, Semih O. yazdı:

Yakıtın depoda buharlaşması belki sorun olabilir ama yarattığı basınçla bu da zamanla belirli bir limite ulaşacaktır. Depoları yaparlerken de buna bakarlar herhalde eşek değillerdir.

bunu da düşündüm ama yüzey alanının çok değişmediğini varsayarak her durumda buharlaşma olacağından sorun olarak düşünmedim :) daha doğrusu yapacak bir şey yok :D 

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

2 dakika önce, Ozan Kar yazdı:

bunu da düşündüm ama yüzey alanının çok değişmediğini varsayarak her durumda buharlaşma olacağından sorun olarak düşünmedim :) daha doğrusu yapacak bir şey yok :D 

 

Yüzey alanından ziyade kapladığı hacim değişecek. Güneşte bırakılan soda gibi düşünmek lazım bunu. Ben de her zaman bunun diğer saydıklarından daha ciddi bir sorun olduğunu düşünmüşümdür. Üstelik eski araçlarda kapağı açınca, fıs diye gidiyordu o benzincikler. :zha:

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

1 dakika önce, Semih O. yazdı:

 

Yüzey alanından ziyade kapladığı hacim değişecek. Güneşte bırakılan soda gibi düşünmek lazım bunu. Ben de her zaman bunun diğer saydıklarından daha ciddi bir sorun olduğunu düşünmüşümdür. Üstelik eski araçlarda kapağı açınca, fıs diye gidiyordu o benzincikler. :zha:

Buharlaşma tüm hacimden mi oluyordu? Yani mesela küp bir kapta birim zamanda buharlaşan miktar sabit değil mi?

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

5 dakika önce, Ozan Kar yazdı:

Buharlaşma tüm hacimden mi oluyordu? Yani mesela küp bir kapta birim zamanda buharlaşan miktar sabit değil mi?

 

Sabit derken? Yüzey alanı, sıcaklık, basınç gibi bir çok faktör var. Buharlaşma yüzeyden oluyor elbette ama sonuçta buharlaşma oldukça gazlar kalan hacmi doldururken, sıvı buharlaşmaya devam ediyor. Bu esnada ortamda gaz basıncı artıyor. Gaz basıncı artınca buharlaşma yavaşlıyor vs. Sıcaklıkla gaz hacmi sıvıdan daha çok artıyor tabi bir de.

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Şimdi, Semih O. yazdı:

 

Sabit derken? Yüzey alanı, sıcaklık, basınç gibi bir çok faktör var. Buharlaşma yüzeyden oluyor elbette ama sonuçta buharlaşma oldukça gazlar kalan hacmi doldururken, sıvı buharlaşmaya devam ediyor. Bu esnada ortamda gaz basıncı artıyor. Gaz basıncı artınca buharlaşma yavaşlıyor vs. Sıcaklıkla gaz hacmi sıvıdan daha çok artıyor tabi bir de.

yüzey alanı ve sıcaklık sabit kabul ettim, basıncı göz ardı etmiştim.

bu durumda gaz basıncı artınca buharlaşma azaldığından dolu depoda (gaz için kalan hacim az olduğundan) buharlaşma daha az olmuyor mu? gerçi depo tamamen kapalı değil bildiğim kadarıyla. havalandırması olması lazım yani. Eğer öyleyse depo içindeki basınç zaten atmosfer basıncına eşit olacak. Sıcaklık zaten ortamda sabit, depoyu da düzgün kabul edersek yüzey alanı sabit. Bu durumda içerisinde 100 litrede olsa 1 litrede olsa 1 saatte 1ml buharlaşacak sonucu çıkartıyorum ben.

 

Her iki durumda da boş olmasının avantajı yok gibi geldi.

 

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Aslında benzincinin pompacının ne kadar ısındığından tedirgin olamak lazım!!!!! Bilen bilir Eskişehir istikametinde son çay yolu kavşağı Ankara çıkısı bp den bir benzin alma gafletinde bulundum, yani kendi adıma bir depo ile bu kadar az km yol yaptığımı hatırlamıyorum ,,,, ...

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Sabah sabah üşendim hesaplamaya ama google'a yazınca çıkan linkleri atayım sen uğraş :D

 

http://www.engineeringtoolbox.com/cubical-expansion-coefficients-d_1262.html

 

http://www.engineeringtoolbox.com/volumetric-temperature-expansion-d_315.html

 

+-10% ekle, ortalama depo 50 lt olarak alınabilir. Gölgedeki maks. sıcaklık ile min sıcaklık arasındaki farkın kaç lt yarattığını bul.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

İstasyon sahiplerini kesafet farkından dolayı stoğunda artan akaryakıtları eskiden depolarından çekip, dışardan satıyorlardı.

 

Bir araç deposu için ufak miktarlar fakat istasyonun akaryakıt deposu için büyük bir miktar.

 

 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Yazın yakıt almak Fordlar için başka bir problemi de beraberinde getiriyor. Bu akıllı yakıt sistemi 2009'dan beri var. Sensör ile açılan depo sistemi genellikle hava yapıyor ve daha pompa yakıtı vermeye başlarken dolmuş gibi tak diye atıyor. Bir iki denemeden sonra yakıt sorunsuz şekilde alınabiliyor. Yazın bu problem had safhaya çıkıyor. Dün kızımın Fiesta'sına bir iki denemeden sonra benzin alabildik. Araç veya yakıt türü fark etmiyor. 2009'dan beri hepsi sıfır km 3 Fiesta 2 Focus aldık. İstisnasız hepsinde aynı problem vardı. 

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

4 saat önce, Bekir B. yazdı:

Aslında benzincinin pompacının ne kadar ısındığından tedirgin olamak lazım!!!!! Bilen bilir Eskişehir istikametinde son çay yolu kavşağı Ankara çıkısı bp den bir benzin alma gafletinde bulundum, yani kendi adıma bir depo ile bu kadar az km yol yaptığımı hatırlamıyorum ,,,, ...

 

Aynısını ben de Antalyaya giderken, Adapazarı civarından aldığım mazotla yaşamıştım. Opet gibi önemli bir marka bile olsa, bilmediğimiz şehir dışı istasyonlardan uzak durmak gerek..

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Hesap oluşturun veya yorum yazmak için oturum açın

Yorum yapmak için üye olmanız gerekiyor

Hesap oluştur

Hesap oluşturmak ve bize katılmak çok kolay.

Hesap Oluştur

Giriş yap

Zaten bir hesabınız var mı? Buradan giriş yapın.

Giriş Yap
×
×
  • Yeni Oluştur...

Önemli Bilgi

Bu siteyi kullanarak, forum Gizlilik Politikasını kabul etmiş olursunuz.