Jump to content
2019 Temmuz ve 2023 Mart arası tüm içerik ve üyelikler silinmiştir. Lütfen yeniden kayıt yapınız ×
  • Welcome!

    Register now to access all features. After registering, you can post topics, reply topics, like users content, send private messages.
    This message will be deleted after you register.

Sıfır Alınan Aracın Boyalı Çıkması


Ramazan V.

Recommended Posts

Öncelikle konuyu buraya açtım çünkü araç focus değil. Bilinen tutulan bir markadan arkadaşımın geçen yıl sıfır aldığı aracı satma niyetiyle müşteriyle birlikte expertiz yaptırmaya gidiyolar. Ve boya kalınlığı ölçen aletle bakıldığında aracın bütün parçalarının boya kalınlığı farklı farklı çıkıyor.  Bir kapı 170 mikron diğeri 200 diğeri 230. Tavanın yarısı 200 yarısı 250. Bagaj kapağı 100 mikron. Tabi soluğu bayide alıyolar bayide yapılan testte de aynı sonuçlar alınıyor. İşte firmaya yazılıyor falan filan bayinin söylediği 500 mikrona kadar normal sayıldığı ve bu yönde kağıt verebileceği. Araç daha 10.000 kmde komple boyalı muamelesi görüyor alıcılar tarafından tabi arkadaş mağdur oluyor ve mahkeme falan gibi yolları düşünüyor.

 

Benim merak ettiğim 2 nokta var.

1. Sıfır aracın boya kalınlığı kaç mikron olmalıdır olabilir ?

2.Örnekteki araç gibi aracın parçalarında boya kalınlığı değişebilir mi ?

 

ülkemizde malum boya takıntısı varken bu konuyu konuşalım istedim.

Link to comment
Share on other sites

bendede direk aynı durum var, otosan en son aracınz tamamen normal zaten bi sorun olsa bunu telafi etmek için gerekeni yapıyoruz dedi, babamda dava açmaya yanaşmadı bende bıraktım peşini. Forumda konusu vardır.

Link to comment
Share on other sites

Öncelikle konuyu buraya açtım çünkü araç focus değil. Bilinen tutulan bir markadan arkadaşımın geçen yıl sıfır aldığı aracı satma niyetiyle müşteriyle birlikte expertiz yaptırmaya gidiyolar. Ve boya kalınlığı ölçen aletle bakıldığında aracın bütün parçalarının boya kalınlığı farklı farklı çıkıyor.  Bir kapı 170 mikron diğeri 200 diğeri 230. Tavanın yarısı 200 yarısı 250. Bagaj kapağı 100 mikron. Tabi soluğu bayide alıyolar bayide yapılan testte de aynı sonuçlar alınıyor. İşte firmaya yazılıyor falan filan bayinin söylediği 500 mikrona kadar normal sayıldığı ve bu yönde kağıt verebileceği. Araç daha 10.000 kmde komple boyalı muamelesi görüyor alıcılar tarafından tabi arkadaş mağdur oluyor ve mahkeme falan gibi yolları düşünüyor.

 

Benim merak ettiğim 2 nokta var.

1. Sıfır aracın boya kalınlığı kaç mikron olmalıdır olabilir ?

2.Örnekteki araç gibi aracın parçalarında boya kalınlığı değişebilir mi ?

 

ülkemizde malum boya takıntısı varken bu konuyu konuşalım istedim.

 

Ben aracı satın almadan önce kontrolleri yaparken boya kalınlıklarını da ölçmüştüm. (Focus mk3)

Araçlar parça parça boyanıyor. Aynı şekilde parça parça astara daldırılıyor. Sonuçta yaptığımız ölçüm metalin üzerindeki tüm maddelerin kalınlığı. Bu nedenle menteşe ile bağlı parçaları ayrı geriye kalan ana gövdeyi ayrı değerlendirmek gerekiyor.

 

Ana gövdede düz yerler 100-110micrometre arası köşe kıvrımları 120 civarında.

Kaput, kapılar 100-120 arasında birbirinden farklı olabiliyor.

Bu değerlerin beyaz-opak için olduğunu belirteyim. Koyu renklerde ve/veya metalik boyalarda farklılık olduğunu (daha kalın) duydum.

Üretim/montaj tekniklerindeki farklılıklar bu değerleri de değiştiriyor olabilir.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Gerek çeliğin galvanizasyon yöntemlerindeki değişimler ve gerekse boya tekniğindeki gelişmeler farklılıklara neden olabiliyor.

Boya kalınlığı ölçüm cihazları manyetik indüksiyon yöntemiyle çalıştığından çeliğin üzerimdeki galvanizasyon sürecinde tatbik edilen çinko tabakasını standart bir değer olarak kabul ederek boya kalınlığını hesaplayarak bildiriyor.

Ancak değişik kaporta parçaları değişik çinko kalınlıklarına sahip olabiliyor ve bu ölçümlerin standart çıkmasını engelliyor.

Ayrıca son yıllarda boyaların dayanıklılığı (primer, ana kat ve vernik)  arttığı için söz gelimi bir 10-15 yıl öncesine göre daha ince katmanlar kullanılabiliyor. Hoş bunda üreticinin tasarruf tedbirlerinin payı da çoktur eminim. 

Sonuçta Özer Beyin de bahsettiği gibi değişik galvanizasyon özelliklerinde saçlarla değişik alanlarda boyanan parçaları bir araya getirdiğin zaman 90-150 mikron arasında değişen boya kalınlıkları standart kabul edilmeli günümüzde.

Ancak kalite kontrolu sürecinde boyanan parça beğenilmez ise yeniden boyanabiliyor, bu tüm arabadan ana parçanın bir kısmına kadar değişik boyutlarda olabiliyor.

Bu da 250-300 mikronluk boya kalınlıklarının bir izahı.

Tabii aracın nakil sürecinde ufak tefek kozmetik kazalara uğraması satış öncesi bayi tarafından boyanması da olasılıklardan biri. 

 

Mesela hanımın eski aracı Fusion tüm kaporta 300 mikron civarında çıktı, içi dışı. Galericiler araç komple boyalı diye hiç yanaşmadılar ama Otokoç iyi bir fiyattan takasa aldı da sinir harbinden kurtuldum.

 

Boya konusunu hastalıklı bir takıntı haline getirmiş alıcılardan uzak durmak dışında yapacak bir şey yok, isteseniz de boyasız araç alamıyorsunuz. 

Hırsızların cirit attığı bir ortamda özgüven eksikiğinin sahtekarlık korkusu altında ezilmesi durumunda ben yürü başka kapıya diyor ve devam ediyorum. 

Arkadaşın durumuna gelince 500 mikron fazla uçmuş bir değer, neyse ki aracında en fazla 250 çıkmış.

Bence üreticiden olabildiğince inandırıcı resmi bir belge alsın ve ruhsatın yanına koysun.

Buna inanmayan alıcılardan da uzak dursun. 

 

Mahkemeye de gitse bilirkişinin vereceği raporun sonradan boyanmıştır şeklinde olma olasılığı düşük,diyelim ki öyle oldu kullanıcı tarafından boyanmadığı ne malum der üretici ve çıkar işin içinden... 

Edited by Cem Boneval
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Olayın hukuki yönü ise şöyle:

Eski tüketici kanunu (4077) ve eski usul kanunu (HUMK) çerçevesinde yapılan muhakemelerde sıfır araçların kısmi boyalı ve/veya boya akması/atması gibi ayıpları araç iadesi için yeterli sayılıyordu.

 

Eski tüketici kanunu (4077) ile yeni usul kanunu (HMK) uygulanan dönemde bu gibi durumlarda ayıbın giderilmesi veya ayıbın neden olduğu değer kaybının tazmini yönünde karar çıkabiliyordu.

 

Yeni tüketici kanunu (6502) ayıbın malın toplam değerine göre oranına bakılıp hakkaniyet sınırları dahilinde değerlendirilmesi gerektiği gibi ifadeler içeriyor. Ayrıca eski kanunda tamamen tüketiciye bırakılmış seçimlik hakkı bazı durumlarda sınırlandırabiliyor.

 

6502 sy.kanun madde 11 (3) Ücretsiz onarım veya malın ayıpsız misli ile değiştirilmesinin satıcı için orantısız güçlükleri beraberinde getirecek olması hâlinde tüketici, sözleşmeden dönme veya ayıp oranında bedelden indirim haklarından birini kullanabilir. Orantısızlığın tayininde malın ayıpsız değeri, ayıbın önemi ve diğer seçimlik haklara başvurmanın tüketici açısından sorun teşkil edip etmeyeceği gibi hususlar dikkate alınır.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

ayıbın giderilmesi veya ayıbın neden olduğu değer kaybının tazmini

Bence burada sorun neyin ayıp kabul edileceğinde. 100-250 mikron arasında boya kalınlığı olan ve kozmetik kusuru olmayan bir arabayı kim niye ayıplı sayar? 

Link to comment
Share on other sites

Bence burada sorun neyin ayıp kabul edileceğinde. 100-250 mikron arasında boya kalınlığı olan ve kozmetik kusuru olmayan bir arabayı kim niye ayıplı sayar? 

 

Detay yazmadığım için konu havada kalmış.

Ayıbın konusu boya kalınlığı değil boya akması sorunu idi. Yani boya atılırken akarak kurumuş. Eteklerde yoğun olarak varmış.

Tüketici araç iadesi istemiş, mahkeme (Adana Tüketici) ayıbın giderilmesi veya değer kaybı (hangisi tam emin değilim) kararı vermiş, yargıtay bozmuş tüketicinin istediğini kabul edeceksin demiş (4077-HUMK)

 

Yine boya akması, çok benzer şekilde. Tüketici araç iadesi istemiş (ama terditli dava), mahkeme (Adana Tüketici) kabul etmiş, yargıtay bozmuş, ayıbın giderilmesi veya değer kaybı kararı verilmesi uygun olurdu demiş (4077-HMK)

Link to comment
Share on other sites

Bu arada atlamışım, bir çok ustaya gösterdim boyalımı diye kalınlığını bilmeyen herkes boyasız dedi, taş izi tamiri için zımpara yapınca ortaya çıkan durumdan çift kat boya olduğu sonucu çıktı, kusursuz işçilikle birleşince fabrikada 2 kere boyandığı son karar oldu.

Birde otosan önce 300 mikrona kadar normal dedi, benim değerlerim 320ye kadar çıkıyor diyince onlarda limiti 350ye çekti, Israrla bunu yazılı olarak bildirmediler. Sadece şu tarihte Ölçüm yaptık ve orjinal olduğuna karar verdik şeklinde yazıyı servis aracılığı ile faks olarak gönderdiler, Israrla bu yazıya ölçülen değerleride yazılması gerektiğini yoksa yazıdan sonra benim boyatmış olmadığıma dair bir belge olmadığını anlatmama rağmen eklemediler. Neyseki servise çaktırmadan fotoğrafını çekmiştim. Bunların üzerinden 2 sene geçti, artık umursamıyorum, satana kadarda ne olur belli değil zaten, belki yarın boyanması gerekecek :)

Son olarak, almadan önce böyle şeyler olduğunu bildiğimden önceden tanıdığım, bayinin 2.el sorumlusuna ölçmesini rica ettim ancak değerlere bakmak aklıma gelmedi, kaputu ölçtükten sonra açıp menteşelere baktı ve tamam sorun yok dedi, kaputu açmasından hafiften kıllansamda basiretim bağlandı üzerine gitmedim aldım :) Ders oldu, babam cmaxi ölçtürdü, değerlere baktı, her tarafın dengeli ve mantıklı değerde olduğunu görüp öyle aldı.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

bunlar hep sahibinden.com travmaları ...  Boyasız  değişensiz diye başlık aça aça millet paranoyak oldu ... Benim bildiğim  şase ve motor ellenmemiş olduğu vakit araç temiz kabul edilirdi ... Hatta ve hatta aracı komple yeni boyatmak ta lükstü :) Şimdi millet verniği solmuş boyada kılcal çatlaklar olmuş aracını boyasız diye övünüyor ... Başka ülkelerde böyle bir durum varmı bende merak ediyorum aslında ...

Edited by Tolga Başaran
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Benzer bir durumu ben önceki focusta yaşadım. Benim araçta da her yer 250 civarı çıktı. Otokoça sorduk, 300 mikrona kadar normal demişlerdi.

 

bunlar hep sahibinden.com travmaları ...  Boyasız  değişensiz diye başlık aça aça millet paranoyak oldu ... Benim bildiğim aracın şase ve motor ellenmemiş olduğu vakit araç temiz kabul edilirdi ... Hatta ve hatta aracı komple yeni boyatmak ta lükstü :) Şimdi millet verniği solmuş boyada kılcal çatlaklar olmuş aracını boyasız diye övünüyor ... Başka ülkelerde böyle bir durum varmı bende merak ediyorum aslında ...

 

Aslında fabrika sonrası boya dünyanın her yerinde son fiyatı etkiliyor. Ama bizim ülkemizde, satarken boyasız olacak diye kaportayı çürüten adamlar da var sahiden.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Sanayi Bakanlığı'nın onayladığı üzere düşey düzlemler için 300 - 350 mikron ve yatay düzlemlerde de 400 - 450 mikron boya "fabrikasyon boyasında üst sınır" olarak kabul ediliyor. Gene Sanayi Bakanlığı bu değerler içinde kalmak kaydı ve şartı ile fabrikanın (ihtiyaç görmesi halinde) ikinci kat boya atmasına da izin veriyor.  Bu tamim gereği yasal sınırı aşmayan boya kalınlığı (akma /  boya hatası vs. değil ... kalınlıktan bahsediyoruz) davaları red ediliyor, yargıtay'da aynı şekilde duruş sergiliyor.

 

örnek isterseniz => http://www.kararara.com/forum/viewtopic.php?f=47&t=21411

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

bende focusu satmayı planlıyorum. geçen izmir karabağlardaki skoda bayiine gittim. superb veya yeti üzerinde duruyorum yeti daha ağır basıyor iş gereği. neyse fiyat aldım ve dedim benim aracında takas fiyatını sorayım. ekspertiz geldi boyayı ölçtü direk makinayla bagaj hariç her yer 100-150 arası çıktı sadece bagaj 250 270 arası çıktı. (51000 tl verdiler bu arada ). sıfır aldığım için ford bayisine gittim. zaten yan taraftaydı. kontrol ettiler . ölçüler tutuyor. kontrollerde fabrikasyon dendi sonradan boya değil dediler. bende üstelemedim. çok ta umrumda olmadı takıntılı olmadığımdan ^_^ .

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Privacy Policy.