Jump to content
2019 Temmuz'dan sonraki tüm içerik ve üyelikler silinmiştir. Lütfen yeni kayıt yapınız ×
  • Hoş Geldiniz!

    Tüm özelliklerine erişmek için şimdi kaydolun. Kayıt yaptırdıktan sonra, konu açabilir, konuları yanıtlayabilir, kullanıcıların mesajlarını beğenebilir, özel mesaj yollayabilirsiniz.

    Kayıt olduktan sonra bu mesaj silinecektir.

Tdci Motorlarda Uzun Ömürlü Turbo Kullanımı Için Tavsiye


ferhat tezcan

Önerilen Mesajlar

Bende böyle biliyorum; turbo motor yağı ile soğur; bu nedenle özellikle yüksek devirler yada uzun km. boyunca kullanılmış olan turbo motorlar; stop ederken rölentide bekletilmeli ki; hem pallerin devri düşsün hemde motor yağı turboyu soğutabilsin.

Bu nedenle rölentide bekletmenin faydadan çok zararı olacağı konusuna katılamıyorum.

Yorumlarımda yanılıyormuyum sizce?

Kendi kullanımında;

Aracı çalıştırdıktan sonra; hava sıcaksa 5 sn. kadar sonra; kış şartlarındaysak 10-15 sn. sonra hareket ediyorum (araç soğuk-sabah saatleri mesela; araç sıcaksa çalıştır yürü)

Stop ederken kullanımıma göre yüksek devirler çevirdiysem yada uzun yoldan geldiysem; çeşitli oyalanma taktikleri ile kendimi oyalayıp rölentide çalışması için zaman tanıyorum bu süre 30sn ile 1dk .arasında, fazla zorlanma olmadan genelde 1.500 - 2.500 devir aralığında kullanıp geldiysem 5-10 sn. içinde kapatıyorum. birde eve yaklaştığımda devri düşük tutup bu rölenti süresini biraz kısaltıyorum.

Kendime göre geliştirdiğim taktikler ve kullanım tarzım bu.

Aracım 110 bin km.de ve orijinal turbosu üzerindeki.

Bende benzeri şekilde kullanıyorum. Arabaya bin çalıştır, radyoyu aç, gözlüğü tak, kemeri bağla yürü. İlk 5 dakika aşırı devirli kullanma. Motor çalışma ısısına ulaşsın. (bu tüm motorlar için gerekli zaten) Duracağım zamanda, kemeri aç, camları kapa, zaten muhtemelen park manevrası yapılıyor, stop. Fazlası abartı ve gereksiz, zaten motor devri rolantide oluyor. Otobanda falan değilsen 140'la gelip pat diye kapatman mümkün değil, şehiriçi ara sokaklarda kullanıp gelmişsin.

Engin Uzunoğlu tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Soğuk araçla hareket ettiğimde hararet göstergesi sıcaklık değeri gösterene kadar vitesi 2.000 devir civarında değiştiriyorum; sıcaklık okunmaya başladıktan sonra vites değiştirme devrimi 2.500 ve biraz üzerine çekiyorum.

  • Beğen 3
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Bende akşam eve döndüğümde aracı stop etmeden kemeri çıkartırım gözlüğü falan çıkartırım telefonumu alırım oyalanırım o arada zaten 1 dakka falan geçer. :)sonra kapat motoru çık dışarı.Ama biraz uzun yol yaptıysam mutlaka en az 2 ,3 dakka beklerim o kadar beklemek gereklimi bilemem benim içim rahat olsunda :)

En fazla açarım bir şarkı dinlerim 2 ,3 dakika :)

ferhat tezcan tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Peki merak ettiğim bir soru sormak isterim.Bu bekleme yapmamızın sebebi tam olarak nedir turbodaki yağın temizlenmesi mi benim bildiğim gibi yoksa başka bir şeymi?

şöyle ... olay turbonun çalışma prensibi ile alakalı. adım adım gidelim.

-eve geldiniz ve ÇAT! diye motoru stop ettiniz.

-motor durduğu için yağ pompası da durdu

-yağ pompası durduğu için turbo miline ve yatağına giden yağlama kesildi

-ama turbo salyangozu sıcak egzost gazı ile tepeleme dolu,yani pervaneler hala dönüyor .. hem de ne dönme (dakikada 100,000 devir ~ )

-mil ve yatak üzerindeki yağ aşağıdan soğuk yağ gelmediği için (motoru kapattınız ya) neredeyse anında buharlaşıyor

-artık yatak kuru çalışıyor, ısınıyor .. ısınıyor ve de ısınıyor (tabi ufaktan aşınmaya da başlıyor)

-ısınan metal genleşir, mil ve yatak şişme yapıyor

-bu şişme bir çeşit fren etkisi gösteriyor ve turbo pervaneleri şişen mil etkisi ile durma noktasına geliyor

-pervaneler duruyor ama turbonun içinde hala basınç var

-minik / kılcal çatlaklar (zaman içinde..yani ÇAT!! diye motor kapatmayı adet edindiyseniz) oluşuyor ve bu çatlaklar büyüyor

-pervanelerin uç kısımlarında derin çatlaklar ve kırıklar oluşuyor

-kırılan pervane parçaları ya salyangozun içine sıvanıyor ya da üst kapağa gidiyor

-yataktaki boşluk ve pervanelerdeki kırıklar nedeni ile performans kaybediyorsunuz

-(kötüyü konuşalım) kırılan pervane parçaları silindir cidarını çiziyor, segman kırıyor

-(piyasa ağzı ile devam edelim) motoru elinize alıyorsunuz

-(dinsel açıdan yaklaşalım) Ruhuna Fatiha

-(konuya materyalist açıdan bakalım) demek ki paranız fazla, sizi biraz hafifletelim.

sonuç: eve geldiğinizde 30 saniye civarında (2-3 dakikaya gerek yok) aracı rölantide çalıştırın yeter.

  • Beğen 15
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

İşte bende tam olarak böyle bir açıklama bekliyordum çok teşekkürler kaan bey sayenizde aydınlandık :)

Geçen gün yeni açılan bir alışveriş merkezinin orada yoga cının(yeni meslek yogacı) afişinde yazıyordu aydınlanmak istiyorum diye :)

Bunu niye yazdım bilmiyorum ama çok gülmüştüm aklıma geldi.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Sanırım ben yeterince açık yazamıyorum, ya da yazdıklarım okuyucuyu anlaşılmaz bir boyuta sürülüyor....

Önce ne yazmışım ona bakalım:

Yağlanma konusunda kullanıcı olarak nelere dikkat etmeliyiz:

1. Önerilen bakım aralıklarına uyarak yağın her zaman tam performans verir durumunda olmasını sağlamaya gayret edeceğiz.

2. Motor soğukken yağlanmanın mükemmel olmaması nedeniyle asla zorlamayacağız ve yüksek devirlere çıkmayacağız. Bu rölantide çalıştırıp bekleme anlamına gelmez, çünkü rölantide yeterince güçlü ve ısı üretici patlamalar oluşmadığından motorun ısınması daha uzun sürecek, dolayısı ile motor daha uzun süre soğuk çalışacak ve motor korunacağı yerde daha çok zarar görecektir. Rölanti tuttuğu anda kalkışla 1500-2000 dd aralığında dikkatli bir şekilde kullanmak daha yararlıdır (bu devirler kış ısıları için geçerlidir, yazın ilk çalışmada %30-40 ilave edilebilir)

3. Uzun süre yüksek devirli kullanılmışsa motoru kapatmadan 30-60 saniye bekleyeceğiz. Neden mi? Turbo pervanesi aşırı sıcakken motoru aniden kapattığınızda yağlanma kesilecek ve fakat atık gazlar nedeniyle kısa bir süre pervane dönmeye devam edecektir, bu da yağ filminin kopmasına ve pervane milinin içinde bulunduğu yuvaya aşırı ısı nedeniyle az veya çok kaynamasına neden olabilir. Bir süre beklediğinizde pervane normal çalışma ısısına gelecek ve bu risk ortadan kalkacaktır. Ancak günlük şehir trafiğinde ya da medeni devirlerde kullanıldığından risk oluşturacak düzeyde bir ısınma gerçekleşmeyeceğinden bu bekleme süresine uymak gerekmez, bu konuda varsa start-stop sistemine güvenebilirsiniz.

4. Düzgün yakıt kullanılmasına özen gösterilmeli, kötü yakıt kullanıldığında tam yanma gerçekleşmez ve çiğ yakıt egzos yolu ile atılırsa kurumlaşma olarak turbo pervanesine oturacak ve bir süre sonra sıkışmaya neden olacaktır.

Sonuç:

- Rölantide bekleme yarardan çok zarar getirir

- Aşırı zorlanmış motor dışında 5-10 saniyeden fazla beklemek gerekmez

- Start-stop çevre açısından faydalı bir araçtır, çok yönlü kontrollü çalışması nedeniyle motora ve turboya zarar verme olasılığı çok düşüktür.

Sonra Aydın ne demiş?

Bende böyle biliyorum; turbo motor yağı ile soğur; bu nedenle özellikle yüksek devirler yada uzun km. boyunca kullanılmış olan turbo motorlar; stop ederken rölentide bekletilmeli ki; hem pallerin devri düşsün hemde motor yağı turboyu soğutabilsin.

Bu nedenle rölentide bekletmenin faydadan çok zararı olacağı konusuna katılamıyorum.

Yazdıklarım dikkatli okunursa aşırı ısınma halinde yağlanmanın kesilmeden turbonun soğumasının yaklaşık 30 saniye beklenmesi gerektiğini belirtmişim.

Rölantide çalıştırmanın zararına da sadece soğuk motorda ilk çalıştırma için değinmişim ve demişim ki soğuk motor çalıştırdığınızda rölanti devrini tuttuysa beklemeden yürüyün, çünkü ısınma süresi ne kadar rölantide kalırsanız o kadar uzun olur ve soğukta çalışma süresi ne kadar uzarsa motor o kadar zarar görür, tez amanda ısıtılmalı... Yani en azından ben yazdıklarımdan ve tekrar okuduklarımdan bunu anlıyorum.

sonuç: eve geldiğinizde 30 saniye civarında (2-3 dakikaya gerek yok) aracı rölantide çalıştırın yeter.

Hemen hemen aynı ifadeyi kullanmışım, ancak motorun uzun süre devirli kullanılması halinde bunun önem kazandığını belirtmişim.

Evden işe işten eve 10 dakika 5 km yol aldığımda turbonun hasar görecek kadar ısınmadığını düşündüğüm için 3-5 saniye içinde kapatmanın zarar vermeyeceğini savunuyorum.

Aksi halde, ki bu bilir kişi olarak Kaan'ın yorumunu bekleyecek bir ifadedir, start-stop sistemi ile rölanti devrine düştüğü anda çat diye stop eden ve bunu evden işe işten eve en az beş kere yapan sistem tamamen anlamsız bir turbo imha yöntemi olarak tarihe geçecek ve benim can düşmanım olacak demektir.

Tekrar ve açık yazayım:

Zorlamadan kullandığınız şehir içi trafiğinde motoru rölanti devrine düştüğü anda stop etmek zarar vermeyecektir.

Veriyorsa Ford'u bana ayıplı mal satmaktan mahkemeye vermeliyim (bkz. Start-Stop sistemi)

Dizellerde 3000, benzinlilerde 4000 dd üzerinde uzun süreli kullanımlarda (bütün değerler yaklaşık) 30 saniye bekleme cömertliğini göstermek turbonuzun yararına olacaktır.

Ne fazlası ne azı...

Kaansan?

  • Beğen 3
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Sanırım ben yeterince açık yazamıyorum, ya da yazdıklarım okuyucuyu anlaşılmaz bir boyuta sürülüyor....

Önce ne yazmışım ona bakalım:

Sonra Aydın ne demiş?

Yazdıklarım dikkatli okunursa aşırı ısınma halinde yağlanmanın kesilmeden turbonun soğumasının yaklaşık 30 saniye beklenmesi gerektiğini belirtmişim.

Rölantide çalıştırmanın zararına da sadece soğuk motorda ilk çalıştırma için değinmişim ve demişim ki soğuk motor çalıştırdığınızda rölanti devrini tuttuysa beklemeden yürüyün, çünkü ısınma süresi ne kadar rölantide kalırsanız o kadar uzun olur ve soğukta çalışma süresi ne kadar uzarsa motor o kadar zarar görür, tez amanda ısıtılmalı... Yani en azından ben yazdıklarımdan ve tekrar okuduklarımdan bunu anlıyorum.

Hemen hemen aynı ifadeyi kullanmışım, ancak motorun uzun süre devirli kullanılması halinde bunun önem kazandığını belirtmişim.

Evden işe işten eve 10 dakika 5 km yol aldığımda turbonun hasar görecek kadar ısınmadığını düşündüğüm için 3-5 saniye içinde kapatmanın zarar vermeyeceğini savunuyorum.

Aksi halde, ki bu bilir kişi olarak Kaan'ın yorumunu bekleyecek bir ifadedir, start-stop sistemi ile rölanti devrine düştüğü anda çat diye stop eden ve bunu evden işe işten eve en az beş kere yapan sistem tamamen anlamsız bir turbo imha yöntemi olarak tarihe geçecek ve benim can düşmanım olacak demektir.

Tekrar ve açık yazayım:

Zorlamadan kullandığınız şehir içi trafiğinde motoru rölanti devrine düştüğü anda stop etmek zarar vermeyecektir.

Veriyorsa Ford'u bana ayıplı mal satmaktan mahkemeye vermeliyim (bkz. Start-Stop sistemi)

Dizellerde 3000, benzinlilerde 4000 dd üzerinde uzun süreli kullanımlarda (bütün değerler yaklaşık) 30 saniye bekleme cömertliğini göstermek turbonuzun yararına olacaktır.

Ne fazlası ne azı...

Kaansan?

Siz de aynısını anlatmışsınız şimdi tekrar okuyunca farkettim.

Fakat kaan beyin anlatımı biraz daha detaylı olmuş.

Birde sanırım sizin meslek doktorluk olduğu için bu konudaki anlatımınız haklı olarak biraz daha kısa ve ciddi olmuş :)

Kaan beyin mesleği de arabalarla ilgili olunca onun anlatımı daha uzun ve daha detaylı olmuş sanırım.

ferhat tezcan tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Sanırım ben yeterince açık yazamıyorum, ya da yazdıklarım okuyucuyu anlaşılmaz bir boyuta sürülüyor....

.....Ne fazlası ne azı...

Kaansan?

abi yazdığın doğru,tek bir harfine karşı değilim. Aramızda stil farkı var sadece. Örnek vermek gerekirse sen "trafik ışığı kırmızı yandığında aracınızı durdurmanız gerekir" diyorsun .. ki tahsilli ve terbiyeli bir insan evladının söylemidir bu. benim söylem temelde farklı değil ama dil farklı, ben diyorum ki "hacı ... kırmızıda geçme, yandan gelen bi kor, Allahını şaşırırsın" fark bu yani :) yoksa verdiğin bilgi ile bir dert yok,olamaz da.

  • Beğen 5
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

abi yazdığın doğru,tek bir harfine karşı değilim. Aramızda stil farkı var sadece. Örnek vermek gerekirse sen "trafik ışığı kırmızı yandığında aracınızı durdurmanız gerekir" diyorsun .. ki tahsilli ve terbiyeli bir insan evladının söylemidir bu. benim söylem temelde farklı değil ama dil farklı, ben diyorum ki "hacı ... kırmızıda geçme, yandan gelen bi kor, Allahını şaşırırsın" fark bu yani :) yoksa verdiğin bilgi ile bir dert yok,olamaz da.

Kaan bey işte benim demek istediğimde tam olarak bu aradaki fark anlatım farkı sonuç ve anlatılan aynı. ferhat tezcan tarafından düzenlendi
  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Hesap oluşturun veya yorum yazmak için oturum açın

Yorum yapmak için üye olmanız gerekiyor

Hesap oluştur

Hesap oluşturmak ve bize katılmak çok kolay.

Hesap Oluştur

Giriş yap

Zaten bir hesabınız var mı? Buradan giriş yapın.

Giriş Yap
×
×
  • Yeni Oluştur...

Önemli Bilgi

Bu siteyi kullanarak, forum Gizlilik Politikasını kabul etmiş olursunuz.