Jump to content
  • Welcome!

    Register now to access all features. After registering, you can post topics, reply topics, like users content, send private messages.
    This message will be deleted after you register.

  • 0
Furkan Hava

Focus Mk4 1.5 Benzinli 123 Ps A/t Şanzıman Yağı Değişim Zamanı?

Question

Focus, 1.5 benzinli,  3 silindir, otomatik aracımı yeni aldım, zamanla araçla ilgili izlenimlerimi paylaşıcam,

GF15 kodlu Tork konvertörlü tam otomatik şanzıman kullanıldığı söylendi,

aracın şanzıman yağının değişim zamanı ile ilgili bilgisi olan var mı(?)

Share this post


Link to post
Share on other sites

22 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
19 saat önce, Furkan Hava yazdı:

Sağolun Ramazan bey, 

Araç şuanda 650 km’de, sabit 120 km hızla 200 km’de şehir dışı 5.9 gösterdi, şehir içinde yeni sıfırladım, 9.2 ile yaklaşık 20-30 km dir geziyorum.

ilk bakım 15 bin km de veya 1 yıl sonra, şanzımanla ilgili dediklerinize dikkat edicem...

“1.5 atmosferik 3 silindir” Dragon’da diyorlar , Ford hindistan fabrikasında üretilmiş, alüminyum blok kullanılmış,

bana çok sessiz geliyor şuan motor, Detayları paylaşırım...

 

Bu motorla ilgili internette hiç video bulamadım. Hızlanma vs. ile ilgili. Sizin yorumlarınız nasıl. Daha önce kullandığınız bir araçla kıyaslarsanız mesela.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
3 saat önce, Yakup Çağatay yazdı:

Yağlamayı kesiyorsun. 

dönmeyide kesiyorsun ama 🙂 

focusunkini okumadım ama mareada corollada uzun süreli beklemelerde N veya Pye alın diye yazıyordu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
7 dakika önce, Ozan Kar yazdı:

dönmeyide kesiyorsun ama 🙂 

focusunkini okumadım ama mareada corollada uzun süreli beklemelerde N veya Pye alın diye yazıyordu.

Onlar yarı otomatik miydi ? Onlar da sorun yok alınabilir. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
1 dakika önce, Yakup Çağatay yazdı:

Onlar yarı otomatik miydi ? Onlar da sorun yok alınabilir. 

hayır ikisi de tork konvertörlü.

tork konvertörlüde kavrama hiç bir zaman tam ayrılmadığı için motor çalışıp araba duruyorken viteste olmak şanzımanı zorluyor motor tarafı dönüyor şanzıman tarafı duruyor çünkü. boşa alınca şanzıman tarafıda boşa dönmüş oluyor. kavrama boşuna ısınmıyor vs. zararı yok yani aksine faydalı.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
23 dakika önce, Ozan Kar yazdı:

hayır ikisi de tork konvertörlü.

tork konvertörlüde kavrama hiç bir zaman tam ayrılmadığı için motor çalışıp araba duruyorken viteste olmak şanzımanı zorluyor motor tarafı dönüyor şanzıman tarafı duruyor çünkü. boşa alınca şanzıman tarafıda boşa dönmüş oluyor. kavrama boşuna ısınmıyor vs. zararı yok yani aksine faydalı.

Hayır değil, aksine D’den N’ye geçmen dahi sürtünmeyle ısıya sebep oluyor. Uzun süreden kasıt nedir neden önermişler bilmek lazım. Bunun bir de acil durum tarafı da var N’ye almak bence anlamsız bir hareket.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
2 dakika önce, Yakup Çağatay yazdı:

N’ye almak bence anlamsız bir hareket.

Uzun zamandır Peugeot 308 almayı planlıyorum. Malum bu araçta Japon markası Aisin' in ürettiği EAT6 tam otomatik şanzıman kullanılıyor.

Anladığım kadarıyla kırmızı ışıkta beklerken vitesi N konumuna almaya gerek yok.

Bununla ilgili şöyle bir yazı okudum. Sizlerin de yorumlarını almak isterim..

 

''Siz aracı durur halde vitese alır ve frene basarsanız, tekerlek tarafı durur, dönemez. Ama motor tarafı dönmeye devam eder. Bu sistem kapalı bir kutu içerisinde olduğundan motor tarafındaki pervane, tekerlek tarafını, aralarındaki boşlukta bulunan hidrolik yağı sirküle ettirerek sürekli döndürmeye çalışır. Aracın viteste dururken motora yük binmesinin sebebi budur.
Motor, şanzımana bağlı olan pervaneyi döndürmeye çalışıyor ama başaramıyor. Şanzımana bağlı pervane siz frene bastığınız için dönemeyeceğinden, hidrolik yağın akışına karşı bir direnç oluşturuyor. Motor pervanesinin yağı çevirmesi zorlaşıyor bu da motora yük bindiriyor.

İşin kritik noktası şurası. Bu yük binme sırasında aşınma gerçekleşmiyor. Çünkü arada fiziksel bir temas yok. Bütün olay bir kutunun içerisine doldurulmuş yağ üzerinden gerçekleşiyor. Yağ ise aşınacak bir şey olmadığından (sıcaklık ve kullanıma bağlı eskimesi istisnadır) bu kısımda bir sıkıntı yok.
Aynı şekilde şanzımanın içinde de aşınacak bir şey yok. Aşınma yani sürtünme, hareket eden iki cisim arasında olur. Zımpara kağıdını herhangi bir yüzeye sadece dikey olarak bastırdığınızda zımparalamış oluyor musunuz? Hayır çünkü aşınma olabilmesi için sürtünme gereklidir. Hareket yoksa kinetik sürtünme de yoktur. Dolayısıyla aşınma da olmaz.''

 

Şimdi boşa alma konusuna bakalım.

Aracınızın vitese girip çıkmasını- vites yükseltip küçültmesini, yani dişlilerin hareketini kontrol eden şeyler bu debriyaj işlevi gören ufak halkalardır. Bunlar doğal olarak zamanla aşınır. Peki bunların aşınması nasıl olur? Hareket ettikleri zaman. Ne zaman hareket ederler? Vites değişimi yapıldığı zaman.
Yani tam otomatik bir araç sabit viteste iken eskiyen tek şey içindeki yağdır. Vites değişim işlemleri sırasında ek olarak bu kavrama diskleri de aşınır.
Bu disklerin ömrünün manuel viteslerin baskı balatalarından daha fazla olduğu aşikar, çünkü tam otomatik araçlar yüksek km'lere sorunsuz gelebiliyorlar. Ama her duruşunuzda, her yokuş aşağı yolda, vites kolunu kurcaladığınızda bu diskleri aşındırmış oluyorsunuz. Takdir edersiniz ki sökülüp değiştirilmesi başlı başına bir masraf ve sıkıntı, çok karmaşık bir yapıları var.

Bu şanzımanlar tamamen yağ üzerine kurulu olduğu için yağları zamanla eskir. Kullanıma bağlı olarak (şehir içi -şehir dışı- arazi) 6-8 sene veya 60-80 bin km'de bir uygun yağ ile değişmesi önerilir. ''

e57cd66d-7525-4d64-b82f-a59cd90d6bb9.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


Focus Club Türkiye

Bu sitenin işleticisi, bu sitede yer alan bilgi, yazı ve makalelerin doğrudan veya dolaylı olarak kullanılmasından dolayı oluşacak zararlardan sorumlu tutulamaz. Kaynak gösterme kuralına uymak şartıyla, bu sitede yer alan yazı ve makalelerin belirli bir kısmına atıf yapılmasına, link verilmesine izin verilmektedir. Kaynak (canlı link) gösterilmeden yapılan alıntılara ise izin verilmemektedir. Sitemiz, hukuka, yasalara, telif haklarına ve kişilik haklarına saygılı olmayı amaç edinmiştir.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Privacy Policy.