Jump to content
2019 Temmuz'dan sonraki tüm içerik ve üyelikler silinmiştir. Lütfen yeni kayıt yapınız ×
  • Hoş Geldiniz!

    Tüm özelliklerine erişmek için şimdi kaydolun. Kayıt yaptırdıktan sonra, konu açabilir, konuları yanıtlayabilir, kullanıcıların mesajlarını beğenebilir, özel mesaj yollayabilirsiniz.

    Kayıt olduktan sonra bu mesaj silinecektir.

Önerilen Mesajlar

Fren disklerinde dikkat edilmesi gerek sey, diskin isi kapasitesidir. Disk ne kadar buyuk vede kalin olursa, o kadar daha fazla isiyi bunyesinde tutabilir, buda arabanin daha iyi durmasini saglayacaktir. Isiyi icinde tutabilmesi gibi, bu isiyida kaybetmesi cok onemlidir, bu yuzdende cogu disklerde hava kanalciklari standart olarak bulunmaktadir.

Klasik Fren Diski

fChFU.jpg

Hava kanalciklarinin kesiti

Wclow.jpg

Yukardaki resimde gorunlen fren diskleri, tipik disk frenidir, yani disk in yuzeyi oyuksuz vede duzdur. Fren balatalari, fren esnasinda gaz olusturur. Yukaridaki gibi olan klasik fren disklerinde fren esnasinda ortaya cikan gazlar, balata ile disk arasindan ortalama saniyenin 10 da 1 inde yok olurlar. Bu rakam pek yuksek bir rakam olarak gelmiyebilir ama size bu rakamin ne anlama geldigini ilk bata izzah edeyim. Diyelimki 100km/h suratle ile gidiyorsunuz, yani saniyede 30 metre ilerliyorsunuz. Frene bastiginiz anda 3 metre boyunca frenleriniz sadece gazlarin ortadan kaybolmasi yuzunden hic bir surtunme yaratmiyordur, yani fren e bastiginizdan 3 metre sonra frenleriniz surtunme yaratip sizi durdurmaya baslamaktadir. Fren balatasinin olusturdugu bu gazlarin bir sorunu daha vardir, bu cikan gazlar fren balatasinin maddesinin sertlesmesine yol acar, buda fren balatasinin disk ile arasinda olan surtunmenin buyuk derecede azalmasina yol acar.

Balatalarin olusturdugu gazlarin daha verimli bir sekilde ortadan kaybolmasi icin, slotted (oyuklu) yada cross-drilled (deliklli) fren diskleri uretilmistir. Cross-Drilled frenlerin olumsuz yani, diski deldikleri icin diskin toplan alani azaldigi icin, diskin kendi bunyesinde tutabilcegi isi miktarida azalmaktadir, bunun disinda fren balatasinin disk ile temas ettigi yuzey azalmaktadir. Cross-Drilled diskler belli bir sure kullanildiktan sonra, catlama yaparlar, vede bu her turlu cross-drilled fren icin gecerlidir. Brabus un urettigi yuksek kaliteli cross-drilled disklerin bile catlama yaptigin gormus oldugumdan, hic kimseye tavsiye etmedigim bir disk cesididir. Bunun disinda ise, slotted (oyuklu) frenler performans a yatkin en iyi frendir. Cross-drilled deki gibi delik acilmadigindan, fren diskinin alani daha fazladir, vede kanal gibi acilan oyuklar fren esnasinda balatanin cikarmis oldugu gazlari en verimli sekilde ortadan kaybolmasini saglar, vede bu sekilde fren mesafesini olumlu yonde etkiler. Slotted disklerin tek olumsuz yani ise, fren balatalarini bildigimiz klasik sekilde olan disklerden daha hizli asindirmasidir, ama cross-drilled diskler gibi catlama sorunu yoktur. Ortalama fren balatasinin omru 10% azalir, yani normalde 40,000km de bir balatanizi bitiriyorsaniz, 36,000km ye duser bu rakam.

Cross-Drilled (delikli)

wtgtl.gif

Slotted (oyuklu)

lK23w.jpg

Fren borulari -

Bildigimiz standart fren borulari kaucukdan yapilmistir, vede fren esnasinda fren borularinin icindeki basinc kaucuktan yapilmis olan borularin esnemesine yol acar. Borulardaki bu esneme fren anindaki tepkiyi azaltir, vede fren hissini olumsuz yonde etkiler. Frenlerin sungerimsi gibi bir hissi olur. Bu yuzden fren tepkisini arttirmak, vede fren hissini iyilestirmek icin, paslanmaz celik orgulu fren borulari kullanilir. Bu borularin ozelligi ise, kaucuk maddenin etrafine paslanmaz celik orulmesidir. Buda borulardaki esnemeyi azaltir, vede esneme azaldigindan dolayida frenin tepkisi olumlu yonde iyilesir, vede frenleriniz daha hisli olur. Fren sisteminizde yapacaginiz bu degisiklik ucuz olmakla, bence frenlerinize yaptiginiz en onemli modifiyelerden biri olacaktir.

Standart Kaucuk Fren Borulari

m9fuS.jpg

Paslanmaz Celik Orgulu Fren Borulari

JOJoW.jpg

Fren Balatalari -

Fren balatalarinin duzgun secilmesi cok onemlidir. Bir cok degisik formul den vede madde den yapilan fren balatalari vardir. Dogru fren balatasini secmek yuksek performansli fren sistemleri icin cok onemlidir. Dogru fren balatasini secmek herkezin kendi kullandigi stile gore degisir. Fren balatasinin maddesine gore, karakteristikleri degisir. Sokakta kullanilcan fren balatalarinin sogukkende iyi tutmalari cok onemlidir. Dedigim gibi bir cok maddeden yapilan fren balatalari bulunmaktadir, vede dogru balatayi secmek surucuye kalmis bir ishtir. Fren maddesi secerken ilk fren esnasindaki surtunme (bite), averaj surtunme (average friction) verilerine dikkat etmek cok onemlidir.

- Kaliper -

Fren kaliperlerinin buyuklugu degil, kaliper pistonunun fren balatasi ile olan toplam temas alani onemlidir. Bu toplam temas alani kaliperin kuvvetini belirler. Normal standart fren kaliperleri tek pistonludur, buda fren balatalarinin sadece ortasindan fren diskine itilmesi demektir, bu yuzden fren balatasinin esit olarak asinmamasina yol acar. Budur, buda fren balatalarinin sadece ortasindan fren diskine itilmesi demektir, bu yuzden fren balatasinin esit olarak asinmamasina yol acar. Bunin disinda fren balatasinin sadece bir noktasindan baski uygulandigi icinde tam verim alinmaz. 2-4-6-8... pistonlu kaliperler bir cok firma tarafindan uretilmistir. Birden fazla pistonun olmasi, fren balatasinin birden fazla noktasindan basinc uygulanmasi demektir, birden fazla noktadan basinc uygulanamsida fren balatasinin esit asinmasi, daha fazla alanin temas etmesi, vede arabanin daha iyi bir sekilde durmasi demektir.

Brembo 8 Piston'lu Kaliper (Her kalipere 2 cift fren balatasi takiliyor)

hhv8U.jpg

-Alıntıdır-

  • Beğen 5
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Seramik Fren Diskleri

Otomobil fren sistemlerinde kullanılan seramik diskler frenleme sırasında yüksek ve sabit bir sürtünme düzeyi sağlar. Disk frenler sayesinde frenlemede ısı sorunu kalmaz ve hem fren mesafesi azalır hem de fren gücünde ısınmadan kaynaklanan azalma olmaz.

Karbon seramik fren diskleri geleceğin otomobil fren teknolojisi açısından çok önemli bir yere sahiptir. Formula 1 araçlarında da kullanılan seramik diskler 1999 yılında Porsche trafından geliştirildi. PCCB (Porsche Ceramik Composit Brake) adıyla anılan sistem yüksek performanslı lüks otomobillerde kullanılmaktadır.

Seramik disklerin özellikleri şunlardır:

Daha çabuk soğur. Yüksek ısıya dayanıklıdır.

Toz tutmaz, normal frenlerden daha az ve açık renkte toz üretir. Bu nedenle toz tekerleklere ve disklere yapışmaz.

Fren sesini azaltır.

Konforlu bir sürüş hissi verir.

Daha güçlü frenleme sağlar. Duruş mesafesini kısaltır.

Aracın kontrolünü kolaylaştırır.

Normal disklere göre %50 daha hafiftir.

Normal disklere göre 4 kat daha dayanıklıdır.

Islak kuru tüm yol koşullarında daha dayanıklı ve performanslı frenleme sağlar.

16000 C sıcaklığa kadar dayanıklıdır.

Balatalar suyu emmediği için ıslak yollarda son derece güvenlidir.

Seramik disklerin dezavantajı pahalı ve az bulunan bir sistem olmasıdır.

MtmDa.jpg

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • 2 yıl sonra...

Arka fren disklerimin değişmesi gerekiyor orjinal disk takım fiyatı (arka için) EBC (İngiliz malı) hava kanallı ve stoled (oyuklu) performans diskleri ile hemen hemen aynı fiyatta fakat yine EBC performans balata fiyatları biraz yüksek. Bu noktada EBC kullanmayı düşünüyorum ama performans kaliper kullanmadan sadece disk ve balatalar değişirse (yukarıda 2-4-6-8 pistonlu kaliperlerden bahsedilmiş, o noktada kafam karıştı zaten) faydasını görür müyüm, dolayısı ile aracı güçlendirdikten sonra performans serisine geçsem daha iyi olur mu?  Fiyat aynı ise performans serisi takılsın ne düşünüyorsun diyeceksiniz, arka diskleri performans  yaparsam önler de performansa dönmesi gerekiyormuş (gerçekten öyle mi ?), ön takım hem disk hem balata olarak orjinalden oldukça pahalıya çıkıyor. Fren benim için önemli bir konu, EBC performans serisi kullanan ve tavsiye eden varmı ? Toplamda bu değişimin maliyeti 1.400 TL + işçilik çıkacak, değecekse yaptırırım. 

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

@Hakan Saraylı, psiton sayısını ve balata konfigürasyonunu değiştirmediğin sürece kaliperin önemli bir etkisi yok. Yukarıda da bahsedildiği gibi frenlerin ideal çalışma ısısında olması, aşırı, tekrarlayan ve uzun süreli frenlemelrde de oluşan ısıya performans kaydı yaşamadan dayanması lazım. Bunun ilk yolu kolay soğuyabilen hava kanallı, oluklu diskler, ikinci yolu da yüksek ısıda gevşemeyen balatalar.

EBC'nin değişik balataları var:

EBCBremsentemperaturtabelleklein.jpeg

 

Genelde beğenilen ve Avrupa'da bolca kullanılan bir ürün. 

Salt arkaların değişmesi aracın yol tutuşunu olumsuz etkiler, fren gücü dağılımı, söz gelimi %70- %30 iken arka lehine bozulursa virajlardaki frenajlarda kıç atman kolaylaşır. 

Yani yapılacaksa hepsi birden olmalı. 

Avrupa fiyatları burada, çok ucuzcu bir site değildir: http://www.european-parts.net/catalog/index.php/cPath/119_142

Ön arka hangi balata ile kaça mal oluyor, bu ilk faktör, arabayı ne kadar zorlamayı düşünüyorsun bu da ikinci. 

Ben olumlu bakardım.

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Hesap oluşturun veya yorum yazmak için oturum açın

Yorum yapmak için üye olmanız gerekiyor

Hesap oluştur

Hesap oluşturmak ve bize katılmak çok kolay.

Hesap Oluştur

Giriş yap

Zaten bir hesabınız var mı? Buradan giriş yapın.

Giriş Yap
×
×
  • Yeni Oluştur...

Önemli Bilgi

Bu siteyi kullanarak, forum Gizlilik Politikasını kabul etmiş olursunuz.