Jump to content
2019 Temmuz'dan sonraki tüm içerik ve üyelikler silinmiştir. Lütfen yeni kayıt yapınız ×
  • Hoş Geldiniz!

    Tüm özelliklerine erişmek için şimdi kaydolun. Kayıt yaptırdıktan sonra, konu açabilir, konuları yanıtlayabilir, kullanıcıların mesajlarını beğenebilir, özel mesaj yollayabilirsiniz.

    Kayıt olduktan sonra bu mesaj silinecektir.

Büyüyen Jant Ve Lastiğin Etkileri


ALPER

Önerilen Mesajlar

Büyüyen Jant ve Lastiklerin Etkileri

Büyüyen jantların estetik görünüme katkısı yadsınamaz peki ya iddia edilen performans getirileri? Genellikle büyük tekerlekler daha ağır olur ve artan ağırlık da performansı olumsuz etkiler. Car&Driver, büyüyen jant-lastik ölçülerinin etkilerini ölçebilmek üzere VW Golf'ün 15'den 19inç'e kadar olan 5 farklı jant-lastiğini teste tabi tutarak güzel sonuçlar elde etmiş.

Test lastiklerimiz 18-19 inç olanlar W, 15-16-17 inç olanlar ise V olmak üzere Goodyear Eagle GT idi ve önerilen basınç değerlerine göre şişirilmişti.

effects-of-upsized-wheels-and-tires-tested-chart.jpg

Sonuçlardan farkedildiği gibi; tekerlekler büyüyüp ağırlaştıkça cezayı akselerasyon ve yakıt ekonomisi çekiyor. 15 ile 19 inç arasında %10 yakıt farkı ve %4 0-100km/s akselerasyon farkı ölçtük. Tekerleğin çapını arttırırken genişleyen taban, kısalan ve sertleşen lastik yanağı virajda tutunmayı arttırıyor ancak bunun da bir sınırının olduğunu fark ettik. 8.5 inç genişliğindeki 19inç çapındaki lastikler 8.0inç genişliğindeki ve 18inç çapındaki lastiklere göre tutunma kaybı yaşadı. Bu durumu Goodyear'a danıştığımızda, en geniş lastiklere sahip aracın dıştaki lastiğe daha fazla tutunma sağlamış olabileceği ve bu nedenle de içteki lastiğin yükünün hafiflemesi sonucunda 0.01g kaybetmiş olabileceğini varsaydılar.

225/40R-18 sürpriz bir şekilde 225/45-17'ye göre (0.89g vs 0.85g) büyük bir tutunma avantajı sağladı. 18inç lastiklerin W olmalarından dolayı V olan 17inç lastiklere göre daha fazla tutunma destekleyici bileşenlerden oluşmuş olduğunu düşünüyoruz. Goodyear normalde 17inç lastiklerde de W sunsa da bize test için V gönderdiler.

Subjektif olarak; 17 ve 18inç jant-lastikler iyi tutunma kapasiteleri, fren performansı, sürüş konforu ve direksiyon hissinde daha iyilerdi. 17inç'den 18inç'e geçmek sürüş kalitesini düşürse de artan yol tutuş kapasitesi artısı oldu.

Ağır olan 19inç'lik tekerlekler süspansiyonu zorladı. Öbür tarafta en küçük iki tekerlek diğerlerine göre daha fazla önden kayma eğilimi gösterse de daha kontrollü ve kıvrak bir sürüş sağladılar. Desibel ölçerde görünmese de büyük tekerleklere göre daha sessiz bir sürüş sağladılar.

19inç jant-lastikler görüntü olarak kesinlikle en güzeli. Ancak 17 ve 18inç jant-lastikler daha iyi tutunma, akselerasyon, sürüş konforu ve daha avantajlı fiyata sahipler, bu nedenle de VW'in Golf GTI'da 17 ve 18inç jant-lastikleri kullanmasına şaşırmadık.

Eğer akselerasyon peşindeyseniz küçük ve hafif olan jant-lastik takımını seçin. Aynı zamanda tavsiyemizi dinleyin ve her ne kadar daha güzel görünüyor, hissetiriyor olsalar da çok ince yanaklı lastiklerden ve çok ağır jantlardan uzak durun.

effects-of-upsized-wheels-and-tires-tested-wheelsizes.jpg

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • 2 hafta sonra...

Öyle dedin de; yıllar önce Brava m varken aldığım bayinin müdürü de Brava almıştı ve 16" jant taktırmıştı (yıl 2000, o yıllarda lüks araçlarda 15" oluyodu Brava da ve emsallerinde 14" olurdu)

Kendi kendime "vay be 16 jant kamyon tekeri gibi cık cık cık" derdim :)

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • 1 ay sonra...

arkadaşlar aracınızın orjinal lastiklerinden %3 den daha büyük ve daha küçük lastik kullanmamanızı tavsiye ediyorum. Şimdi %3 küçük veya büyük olduğunu nasıl anlayacağız diyorsanız aşağıdaki linkte Lastik ve Jant hesaplama tablosu var oraya aracınızın orjinal lastik ebatlarını ve takmak istediğiniz yeni lastik ebatlarını seçiyorsunuz. %3 den büyük veya küçük olduğunu bu sayede anlamış olursunuz. ayrıca lastiklerinizide alabilirsiniz.

uA_Y_C_A tarafından düzenlendi
Link silinmistir.
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • 2 ay sonra...

Birde Focusda fabrikasyon kullanılan 2 lastiğin 195/65/ 15'' ile 205/55/ 16'' genişlik farkını yakından görelim.. Kendi çekimim.

94e8c99d.jpg

hangisi 205/55 bunların.yo tutuşu açısından ve güvenlik performans olarak aralarında çok fark varmı?ben 15'' olan jantlarımı 16'' yapmak niyetindeyimde.lastiklerde 205 olacak doğal olarak bu durumda

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • 1 ay sonra...

Peki 205/55/16 inç ghia orjinal donanımdaki bir araca 225/50/16 takarsak ne olur ? ...

Geçenlerde lastiğime çok küçük çivi girmiş fakat lastiğin havası inmemişti.Lastikçiye gittiğimde çıkarttığımda lastiğin içine girmediğini öğrenince aklıma gelmişken sordum :

205 yerine 225 takarsak ne gibi etkileri olur dedim?

Yol tutuşunda çok farklılık olur dedi , yakıtta fazla etkilemez ama lastiği alırken biraz fark ödersin dedi.Normalde 205olan tek lastik 200 lira ise 225 olan lastik 250 liradır demişti. Bunda doğruluk payı varmı?

Veya Yakıt artarsa nasıl bi fark olur.25krş yakıyorsa 28krş'a kadar etkilemez sanırım?

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • 2 ay sonra...

Bu lastik konusunda da benim bir sorum olacak.

Benim Europa'nın orjinal lastik ölçüleri 175/70/13. Kış çıkınca yazlık lastik alma zorunluğu doğacak. Eski lastikleri takmayacağım. 4 yıl falan oldu Michelin Energy lastiklerimi alalı. Bir sitede lastik araştırırken Dunlop lastikler gördüm, hoşuma gitti, orjinal ebattaki michelin energy lastiklerin tanesi 170 civarı falan. Dunlop 195/60/13 lastik buldum tesadüfen. Fiyat olarak 130 lira civarıydı. Ebat olarak uygun olduğunu düşündüm. Fakat yanaklar ne ölçüde alçalacak orjinallere nazaran. Europa ilk kalkışta eğer sert kalkarsan orjinal ebat lastiklerle patinaja kalıyordu. Düşündüm, lastik taban kalınlığı artarsa bu problem ortadan kalkacak. Ayrıca fren mesafesine ve yol tutuşuna da olumlu katkı sağlar diye düşündüm.

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Ümit lastik sözÜnÜ ettiğin lastiğin çapı ve çevresi biraz daha kısa ama fark %2'nin altında. Yani bu açıdan sorun olmaz.

Ancak jantların genişliğine bakman lazım, 5.5" altı 195 lastik için gÜvenli olmaz pek.

Ayrıca bu tÜr hesapları yapabileceğin gÜzel bir site var, İngilizce ama basit kavramlar, kullanması sorun olmaz. Bak: http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

Mesela senin talebinde şöyle çıktı veriyor:

lastik.jpg

_________________________________________________________________________

Başka bir başlık altındaki bilgileri de konu bÜtÜnlÜğÜ olması açısından buraya da aktarıyorum:

Lastik konusuna gelince: Geniş lastik her zaman iyi midir?

SÜrÜş özelliklerine ve beklentilere göre değişir.

Lastik genişliği değişirken lastik çapının standart modele göre %2-3'den fazla değişim göstermemesi gerektiği unutulmamalıdır, aksi halde ABS, ESP vb. gÜvenlik donanımlarında sorun yaşanabilir.

Bu da doğal olarak taban genişledikçe jant ebadının bÜyÜyeceği ve yanak genişliğinin de azalacağı anlamına gelir.

GENİŞ LASTİK

Artıları

+ Kalkışta daha iyi yola tutunma

+ Virajda daha iyi yanal tutunma

+ Daha kısa fren mesafesi (ilave her 1 cm taban genişliği fren yolunu yaklaşık 1 m kısaltır)

+ Daha gösterişli duruş

Eksileri

- Dar yanak nedeniyle komforda azalma

- Dar yanak nedeniyle TR yollarında jant yamultma ya da kırma olasılığında artış

- Su birikintilerinde erken kızaklama (her cm ilave genişlik için kızaklama başlangıç hızını yaklaşık 3 km/s aşağı çekebilirsiniz)

- Artan yuvarlanma ve hava direnci nedeniyle tÜketimde artış (her cm ilave için ort. %2-3 gibi)

- Artan yuvarlanma ve hava direnci nedeniyle son hızda dÜşme

- Boyunca yol çatlak ve oluklarında izden çıkma daha belirgin olur

- Lastik sesinde artış

- Göreceli daha hızlı yıpranma

- Jant değişimi ve dar yanak lastik maliyetinden kaynaklanan yÜksek fiyat

- Lasitk+jant ağırlığındaki artış nedeniyle sÜspansiyona binen yÜk de artar, ve bu da konforu olumsuz etkiler

Sanırım herşeyi özetledim, unuttuklarımı da arkadaşlar ilave eder tabii.

Aradaki farklar bazen hissedilebilir olmaktan çok teorik olsa da göz önÜnde bulundurulmalı, harcama sonrası pişmanlık fayda vermez.

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Ümit lastik sözÜnÜ ettiğin lastiğin çapı ve çevresi biraz daha kısa ama fark %2'nin altında. Yani bu açıdan sorun olmaz.

Ancak jantların genişliğine bakman lazım, 5.5" altı 195 lastik için gÜvenli olmaz pek.

Bu açıdan dÜşÜnmemiştim. Bu açıdan da dikkat etmek lazım tabi.

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • 2 hafta sonra...

Hesap oluşturun veya yorum yazmak için oturum açın

Yorum yapmak için üye olmanız gerekiyor

Hesap oluştur

Hesap oluşturmak ve bize katılmak çok kolay.

Hesap Oluştur

Giriş yap

Zaten bir hesabınız var mı? Buradan giriş yapın.

Giriş Yap
×
×
  • Yeni Oluştur...

Önemli Bilgi

Bu siteyi kullanarak, forum Gizlilik Politikasını kabul etmiş olursunuz.