Jump to content
2019 Temmuz'dan sonraki tüm içerik ve üyelikler silinmiştir. Lütfen yeni kayıt yapınız ×
  • Hoş Geldiniz!

    Tüm özelliklerine erişmek için şimdi kaydolun. Kayıt yaptırdıktan sonra, konu açabilir, konuları yanıtlayabilir, kullanıcıların mesajlarını beğenebilir, özel mesaj yollayabilirsiniz.

    Kayıt olduktan sonra bu mesaj silinecektir.

  • 0

Hararet Sorunu Ve Klimanın Motor Soğutmasına Etkisi (1.6 Tdci)


Özer Öztürk

Soru

Pozantı'dan Akçatekir'e geçiyorduk. Çıkışa 2000m levhasına geldiğimizde yol çalışması ve hafta sonu olması nedeniyle trafik durdu.

 

Yolun eğimi -emin olmamakla birlikte- yüzde 8 civarı. (Tekir tepesi rampası)

 

Bu 2000m.lik yolu 40dk civarında bir sürede dur kalkla tamamladık. 

 

İlk 10dk.dan sonra genel bilgilerimize dayanarak motorun yükünü hafifletmek amacıyla klimayı kapattık. Zaten yayla ve akşam (19.30) olduğu için dışarıdaki sıcaklık 22-24C gibiydi. Ama egzost dumanı almamak için cam yerine klima açıktı onu da kapattık.

 

Bu yolun yarısından sonra bir koku gelmeye başladı ama biz dışardan geldiğini düşündük. Zaten sağlı sollu bir sürü su kaynatmış araç geçiyorduk. (Bunların arasında bir focus 3 ve bir cmax vardı ama motorlarını bilemiyorum.)

 

Benim gözüm sürekli hararet göstergesindeydi. En ufak bir yükselme görsem hemen kenara çekip eve yürüyerek gidecektik.

 

Bu dur kalklar o kadar sık da olmuyordu. 1-2 araç boyu gidip 1dk bekleme gibi. (Sadece 1.vites)

 

Neyse eve gelip (gişelere 250m) inince kokunun motordan geldiğini fark ettim. Her zamanki gibi aracı çalışır halde bırakmıştım. 

 

Motor kaputunu açtım. Çok yoğun bir plastik-balata-bakalit ne olduğuna karar veremediğim kokuyla birlikte -bence- çok yüksek bir ısı hissediliyordu. Ama bu kadar yüksek ısıya rağmen fan çalışmıyordu. El feneriyle kontrol ettiğimde fanın çalışmadığından emin oldum. 10dk süren beklemede 2 defa 30sn kadar çalıştı durdu.

 

Su genleşme tankına yoğun bir kabarcık çıkışı görülüyordu.

 

Önce servisi ardından gn.merkezi arayıp bani bu motorlardan anlayan bir ustaya bağlamalarını istedim. Bir kaç gereksiz ve fuzuli sorudan sonra ustayla görüştüm. Ki Adana servisten bir usta olduğundan olayın geçtiği yolu çok iyi biliyordu.

 

Durumu ve olayı kendisine aktardıktan sonra beni şok eden, tecrübelerimi ve genel bilgilerimi alt üst eden şeyler duydum:

 

1) Bu kadar hararet normal. 

Ben Corsa 1.3 CDTİ ve Auris 1.4 D4D araçlarla İstanbul'da hemen hemen aynı eğimde akşam trafiğinde 2-3 saat dur kalkla gittiğimde bile motordan vs bu kadar koku ve sıcaklık görmedim.

 

2) Hararet fanı çalışacak kadar yükselmemiş.

Ben hiçbir aracımda hatta defalarca su kaynatan motor bloğu çatlak Kia panelvan da bile böyle yüksek sıcaklık görmedim. Kaldı ki daha 5 gün önce Adana'dan Tekir'e gelirken 110km boyunca 100km/h sabit hızda geldikten sonra 3-4 dk bekleyip motoru kapatınca fan 3-4 dk daha çalışmaya devam ediyordu ve bu duruma anlam veremiyordum.

 

3) Klima için ayrı radyatör fanı yok. Motor radyatörü ve klima aynı fanla soğutuluyor.

Bunu benim mantığım almadı. 20 yıl önce bile klima radyatörü için ayrı fan sistemi varken niye tek fanlı bir sistem yapmışlar bilemiyorum. Bu şaşkınlığımı ustaya söyleyince bana klimayı açmamı söyledi. Klimayı açınca fan sürekli çalışmaya başladı.

 

4) Motor zorlanırsa ve hararet yapacağını düşünürsen klimayı aç

Bizim bildiğimiz rampada vs motora kompresörün yükü binmesin diye klimanın kapatılmasının daha uygun olacağıdır.

1992 Favorit ve 1995 Felicia araçlarımızda fanı sürekli çalıştıran düğmeler vardı. Soğuk yerler için üretilen bu araçların soğutma sistemi Adana sıcağına etkili olmadığından servis ekliyordu. 

2013 yılında böyle bir düğmeye ihtiyaç olacağı aklımın ucuna gelmezdi.

 

(Bu olayın video kaydı var. Bunu ve ustayla yaptığım tel görüşmesini sonra ekleyeceğim.)

Özer Öztürk tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Önerilen Mesajlar

  • 0

Abi hep senin başına mı geliyor bunlar ford da memnun edemedi sanırım seni  :)

Geçmiş olsun ama ciddi bir sorun yok gibi..Hem İstanbulla Adanayı bir tutmayın Adana çok daha sıcak bi yer

hüseyin ipek tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • 0

Koku Yakup'un dediği gibi debriyaj balatasından geliyor bence. Bende bir saat kadar Beylerbeyi' nde  rampada köprü katılımında kalmıştım. Araba 15 gün balata koktu. 

 

Klima olayı ilginçmiş. Hoş hararet yapan arabada "havalandırmayı" açmak gerektiğini bilirim ama klimayı ek yük getirir diye düşünerek açmazdım bende.   

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • 0

Motor normal sıcaklığına ulaştığı başka bir gün kaputu açıp sıcaklık aynı mı daha mı az diye kontrol edebilirsiniz. Ben uzun süreli yüksek devirli kullanımda bile motorun hararet ibresinde bir değişime rastlamadım.

Sürekli dur kalklı yerlerde balata kokusu gelmişliği bende de oldu ancak kalıcı bie etki yaratmadı.

Eğer balatadan hiç bir problem yok demektir, eğer gerçekten hararetten ise ve ibreniz göstermiyorsa sıkıntı çıkabilir. Umarım servisteki mantıklı biri bunun tespitini düzgünce yapar.

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • 0

Koku balatalardan geliyor F2 F3 kroniği bu. Zamanla koku geçecek ve gelmeyecek..

 

Evet bu durum Toyota 2010 sonrası araçlarda da vardı. Balatalarda asbest kullanmak yerine (kanserojen) seramik (porselen) kullanıldığı için normal diyorlardı. Ama onda garaja girip çıkarken bile oluyordu. Frenlerde de aynı malzeme kullanıldığı için balata ömrü daha kısaydı.

Adana sıcak yer ama,bahsedilen rampa tekir yaylası buz gibi sıcak bir yer değil, benim kuzenim de dün akşam o rampada kaldı onlarca aracın kaputu açık beklediğinden bahsetmişti.

 

Evet dün eve geldiğimizde battaniye ile yatmak zorunda kaldık. 

Yolda kalanların durumu çok kötüydü. Hadi ben en fazla kenara çeker yürür gişeden veya ter örgülerden eve giderdim. Gece de gelir aracı götürürdüm.

Çok fazla su kaynatmış araç vardı. Ama onların benzinli/tüplü olduğunu düşünüyorum. Hatta bir de gelin arabası vardı önümde ondan buhar değil siyah duman çıktı.

 

Emniyet şeridine giren araçlar nedeniyle bir ambulans geçemedi. Ben en sağda olduğum için emniyet şeridine girip tıkayan araçların kamera görüntüsü var. Plakaları okunuyorsa kayıtları içişleri bakanlığına gönderip ceza yazılmasını isteyeceğim.

 

Yine tüm sürecin görüntülerini savcılığa da gönderip yolu böyle plansız şekilde uyarı levhası, afişi koymadan kapatan sorumsuzlar hakkında suç duyurusunda bulunacağım.

Koku Yakup'un dediği gibi debriyaj balatasından geliyor bence. Bende bir saat kadar Beylerbeyi' nde  rampada köprü katılımında kalmıştım. Araba 15 gün balata koktu. 

 

Klima olayı ilginçmiş. Hoş hararet yapan arabada "havalandırmayı" açmak gerektiğini bilirim ama klimayı ek yük getirir diye düşünerek açmazdım bende.   

 

Evet biz de daha önce aynı şekilde yapardık. Düz yolda bile su kaynatma potansiyeli yüksek olan kia panelvanla (karavan) Nemrut tepesine kaloriferi açıp çıkmıştık.

Motor normal sıcaklığına ulaştığı başka bir gün kaputu açıp sıcaklık aynı mı daha mı az diye kontrol edebilirsiniz. Ben uzun süreli yüksek devirli kullanımda bile motorun hararet ibresinde bir değişime rastlamadım.

Sürekli dur kalklı yerlerde balata kokusu gelmişliği bende de oldu ancak kalıcı bie etki yaratmadı.

Eğer balatadan hiç bir problem yok demektir, eğer gerçekten hararetten ise ve ibreniz göstermiyorsa sıkıntı çıkabilir. Umarım servisteki mantıklı biri bunun tespitini düzgünce yapar.

 

Hararet göstergesinde sorun olduğunu düşünmüyorum. Ama fanın bu durumda sürekli çalışması gerekirdi. Ustanın söylediği motorun sıkıştığı ve bu nedenle suya hava karıştığı. Bu durum doğru çünkü su kaynatsa mutlaka bir yerden buhar atması gerekirdi. Zaten su deposunda basınç sübapı var. Suya niye hava kabarcığı karışır onu anlayamadım.

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • 0

Hararet göstergesinde sorun olduğunu düşünmüyorum. Ama fanın bu durumda sürekli çalışması gerekirdi. Ustanın söylediği motorun sıkıştığı ve bu nedenle suya hava karıştığı. Bu durum doğru çünkü su kaynatsa mutlaka bir yerden buhar atması gerekirdi. Zaten su deposunda basınç sübapı var. Suya niye hava kabarcığı karışır onu anlayamadım.

Yol bilgisayarı tanısal konuma geldiğinizde motor blok ısısını takip edebiliyorsunuz, bununla göstergeyi karşılaştırmak mümkün.

Isı göstergesinde değişiklik olmadı ise fanın sürekli çalışmasını gerektirecek bir ısınma olmamış demektir.  

Kapalı devre soğutma sıvısına hava karışmaz, karışırsa motor bloğunda çatlak olması veya silindir kapak contasının yanmış olması lazım, o zaman yağ da hava da yakıtta karışır... 

Koku dışında anormal bir durum yok gibi. 

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • 0

Bu gün Aşti nin alt oto parkından çıkarken birazda trafik vardı, PS ile yoğun bir koku geldi, sonunda bende kokuttuğumu düşündüm ama çıkışda hemen sağa çekip aracın etrafında kokunun nerden geldiğini anlamaya çalıştım ama hiç bir yerde koku yoktu sanıyorum benden değilmiş...

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • 0

Yol bilgisayarı tanısal konuma geldiğinizde motor blok ısısını takip edebiliyorsunuz, bununla göstergeyi karşılaştırmak mümkün.

 

 

 

 

?

 

Bir defa motor bloğu çatlak araca tamir ilacı karıştırıp radyatör ve fanı kartonla kapatıp motoru hiç çıkmaması gereken sıcaklığa kadar ışıtmıştık ki ilaç katılaşsın. O zaman bile motordan böyle ısı hissetmemiştim. (Denizli'de).

 

Bu sabah motoru kontrol ettim. Motor bölümünde koku duruyor ama az.

Yağda su belirtisi yok. Seviyesi ve kıvamı normal.

Yağ çubuğunda ve su deposunda üfleme yok.

Yarın hava filtresini de söküp bakacağım. Umarım yağla karşılaşmam. (Hem hafta sonu 40km stabilize yolda gittik temizlenmiş olur.)

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • 0

 

Bunu aktarmanız iyi oldu. Ne zamandır test moduna nasıl girilir diye araştırıyordum. Ben başka şekillerde denemiştim.

Yarın araçta deneyeceğim. Eğer TPMS sistemine giriş yapılabiliyorsa almayı düşünüyordum.

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • 0

O olaydan sonra araç hiç yerinden kıpırdamadı. Bugün Adana'ya dönmek üzere yola çıktık. Yolun neredeyse tamamı yokuş aşağı. Çok az hafif rampa var.

 

Şehir merkezine kadar 2000 devire sabitledim (110km/h) Bir sorun hissetmedim.

 

Bir ara hızlanmam gerekti ve devir 2500 i geçtiğinde motordan daha önce hiç duymadığımız bir ses gelmeye başladı. 

Derinden bir por por sesi gibi.

 

2500 altında yapmıyor üstüne çıkınca bariz duyuluyor.

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Hesap oluşturun veya yorum yazmak için oturum açın

Yorum yapmak için üye olmanız gerekiyor

Hesap oluştur

Hesap oluşturmak ve bize katılmak çok kolay.

Hesap Oluştur

Giriş yap

Zaten bir hesabınız var mı? Buradan giriş yapın.

Giriş Yap
×
×
  • Yeni Oluştur...

Önemli Bilgi

Bu siteyi kullanarak, forum Gizlilik Politikasını kabul etmiş olursunuz.