Jump to content

Antifriz / Su Oranı ve Kaynama Noktası


 Paylaş

Önerilen Mesajlar

malum 1.0 motorlu focus 3 lerde hortumdan kaynaklı motor yanmaları oldu. tam veya yarım motor değişimleri yapıldı garantiden. Ama bazı arabalarda 2. hortumdan sonra genleşme tankında çatlak veya 2. takılan hortumunda çatlaması gibi durumlarla karşı karşıya kaldılar. ve garanti dışı motor yaptıranlar oldu. bütün bunların baş sebebi ise eksilen suyun uyarıcısı olmaması ve hararet göstergesinin doğru dürüst çalışmaması veya su kalmadığı için çalışmaması.


ben de birçok başlıkta bunun başlıca çözümünün antifiriz/su karışımında olduğunu yazdım. 

ve birde kabın kapağının yeni versiyonla değişimi.

 


focus 3 ün kılavuzunda da, önceki sahip olduğum hyundai accent era nın kılavuzunda da antifiriz/su oranının %50-50 olması gerektiği yazmasına rağmen, fabrika, arabanın gittiği ülkenin iklim koşullarını dikkate alarak sıfır araçlarına daha eksik antifiriz ekliyor. yani rusya ya giden araca %50-50 koyuyor ama Türkiye ye giden araca atıyorum %30-70.. 

 

620610384_Adsz2.png.cf610409affa7ce8ecd51226faa3bfda.png


hem accent ta hemde focus da hararet göstergesinde tehlike derecesi 120 derece.. ama arabayı imal edenler bile arabalarını satarken fabrika çıkışı bu 120 derece neyin nesi diye pek ilgilenmiyorlar mı?
anlamadım gitti..
herkes antifirize donmadan koruyacak sıvı gözü ile bakıyor. halbuki antifiriz sizi kaynama yani hararetten de koruyacak bir sıvı. 
bu başlığı neden açtım. bazı başlıklara hep yazdım  antifiriz/su oranını 50-50 yapın diye ama bu yaz elde ettiğim ve gözümle gördüğüm tecrübe bu başlığı açamama sebep oldu.
fren koktu ses yaptı diye başlık açmıştım geçenlerde. arkadaşlarda olur fethiye ye inerken dediler. sonra bacanakta dedi geçen sene kendi giderken kokmuş balata.
5 gün önce fethiye den geri dönerken test menüyü açarak yola çıktım. karşımda motor sıcaklığı açık. bilin bakalım ne oldu. ***belen diye 1300 metrelik rakım bölgesine gelirken arabada 4 kişi full bagaj vardı. öğlen saat 2:30 da yola çıktım. dışarısı 42 derece. klima açık. bir ara öyle bir dik rampaya geldik ki araba 3. vites 3500-3800 devir sanırım 80-85 civarı gidiyordum. test menü motor sıcaklık değeri 100 ü geçti.. 110 u geçti.. 115 oldu bir dakika kadar, ama 3-5 dak falan 110-112 derecelerle tırmandım.. (rampa sonunda rafe yakıt tüketim 9 lt idi ama anlık 30 lt görmüştür sanırım) o aşırı dik rampa harici diğer bayağı dik yerlerde ise 4. vites 3500 devir 90-95 gibi tırmandığımı hatırlıyorum.. motor sıcaklığı 100-110 arasında idi. ( tabi test menüde görünen motor sıcaklığı sanırım çünkü "engine" yazıyor. su kaç dereceye kadar çıkmıştır bilemiyorum )
dedim şimdi motor su kaynatacak, gözüm hararet göstergesinde her zaman durduğu yerden bir tık bile oynamadı.. hararet normal gösteriyordu. hiç bir sıkıntı olmadı.. düşündüm acaba hortum çatladı mı vb...
velhasıl kelam üzerine basa basa yıllardır yazdığım mesajın önemini bir kez daha gözlerimle gördüm..
başta ecoboost motoru olan arkadaşlar olmak üzere ne yapın yapın antifiriz-su oranınızı, kılavuzda da belirtilen %50-50su hatta %70-30su olarak ayarlayın. tabi ki bunu ayarlamanın yolu. su haznesi(genleşme tankı) n dan hortumla su çekip antifiriz dökmek. 2 dakika rolantide çalıştırıp aynı işlemi 2 ve hatta 3. kez yaptığınızda, işlem tamamlanıyor. tabi ben donma seviyesini ölçen alet almıştım yıllar önce.. bu işlemi yaptığınızda donma koruması -45.. -50 derecelere düşünce, suyun kaynama dereceside 110-120 derecelere çıkmış oluyor.

 

uzun yıllar önce 50 tl ye şunu almıştım:  https://urun.n11.com/antifriz/gefo-1100-antifiriz-olcme-cihazi-antifiriz-bomesi-antifriz-olcer-P297238258

 

af.png.ac45fbea08cc1f49d534c79849dce810.png
(antalya da enişte var. arabası conta yakmış. damadı sürüyormuş.. dedim tamirciler pek anlamaz.. en az 50-50 karışım koydur. kaynama noktası yükselsin)


servis benim sıvıyı ölçtüğünde "hocam eksi kaç derece ölçemedik, sona dayanıyor" dediler. 😄

 

aşağıdaki tabloya bakarsanız..
%70 antifriz-30 su karışımı hazırladığınızda.
aracınızı donmaya karşı -58 F = -50 C, kaynamaya karşı 116 dereceye kadar korumuş oluyorsunuz.

** aşağıda Kağan Ö. arkadaşın uyarısını dikkate aldığımızda bu 116 derecelik kaynama noktası muhtemelen basınç altında 125 üstüne çıkıyordur..

 

85596787_Adsz3.png.ae8326b3b720ef1fef4cd8c68adccd93.png

Mehmet Demir tarafından düzenlendi
  • Beğen 4
  • Teşekkür 4
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

elinize sağlık ancak şöyle bir ayrıntıda var hocam. bu kaynama noktası 1 atm basıncta ölçülmüş. araçlarda düdüklü tencere mantığı kapalı sistem oldugu için saf su bile basınc altında 100derecede kaynamaz. 

 

bu açıdan baktıgımızda 30 antifriz 70 su bile olsa tablodaki gibi 104 derecede deil araç suyu 120den sonra kaynatacaktır. elbette antifriz oranı önemli ancak daha önemli olan sistemdeki basıncın kaçmaması. yedek su kabının kapagı bile bozulsa basınc kaçırsa aracınız hararet yapabilir antifrizli dahi olsa. 

  • Beğen 1
  • Teşekkür 1
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Bir saat önce, Kağan Ö. yazdı:

elinize sağlık ancak şöyle bir ayrıntıda var hocam. bu kaynama noktası 1 atm basıncta ölçülmüş. araçlarda düdüklü tencere mantığı kapalı sistem oldugu için saf su bile basınc altında 100derecede kaynamaz. 

 

bu açıdan baktıgımızda 30 antifriz 70 su bile olsa tablodaki gibi 104 derecede deil araç suyu 120den sonra kaynatacaktır. elbette antifriz oranı önemli ancak daha önemli olan sistemdeki basıncın kaçmaması. yedek su kabının kapagı bile bozulsa basınc kaçırsa aracınız hararet yapabilir antifrizli dahi olsa. 

haklısınız.. basınç altında kaynama noktası yükseliyor.. fizik ve coğrafya derslerinden biliyoruz 🙂 

fissler düdüklü kılavuzunda yazar.. 

2 kademe var.. 1. kademe 110, ikinci kademe 116 derecede kaynıyor..  arabalarımızdaki etki kaç dereceye kadar bilmiyorum..

uyarınızı dikkate aldığımda şöyle mantık yürütüyorum.. (bu adamlar kılavuza 50-50 yazmışsa, hararet göstergesi 120 ise)

antifriz-su oranı %50-50 olsun aynı kılavuzda yazdığı gibi, bu durumda arabalarımızdaki basınçla kaynama noktası 120 derece oluyordur.. (normalde 50-50 karışım 107 derece.. demek ki arabadaki basınç 13 derece kadar arttırıyor düdüklü tencere gibi)

bir ara bu genleşme kabının kapağı bozuk dediler.. 1.0 lar yanınca ve yeni kapak çıktı . gittik değiştirdik.. basınç altında değil de normal kaynama derecesini 110 derece üzerine ayarlarsak(benim yukarıda belirttiğim şekilde), sanırım kapağın bozulmasından kaynaklı problemi de ciddi oranda önlemiş oluruz.

Mehmet Demir tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

bu karışım konusunda en çok dikkat edilmesi gereken noktalardan biri de alınan ürüne bakmak 🙂

yani piyasada hem konsantre olarak geçen ve konuda bahsedildiği gibi karıştırılarak kullanılması gereken antifirizler var hem de hazır %50-%50 karışım olarak satılan kullanıma hazır antifirizler var. buna dikkat etmek lazım.

Karışımı da saf suyla yapmakta bence fayda var, sanayide vs musluk suyu koyuyorlar.

 

Birde antifirizin donma ve kaynama noktası dışında korozyondan koruma faktörü de var, 20 derece havada motor ısınmadan kullanılıyor bile olsa antifiriz koymak şart.

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Ben de bir bilgi ekleyeyim, çoğu kişi biliyordur ama neyse 😉

Antifriz yani soğutma sıvısının saf olarak kullanılmamasının birkaç sebebi var bildiğiniz gibi, bunlardan birisi de (bence en önemlisi), antifriz olarak tanımlanan sıvını ısı iletim özelliğinin suya göre çok düşük olması, yani ısıyı temas ettiği metal yüzey yerine kendi üstünde tutuyor, kısaca içinde bulunduğu bloğu soğutmuyor. Suyla karıştırıldığında ise, ısı temas ettiği metal yüzeye aktarılıyor, yani kendini soğutuyor dolayısıyla içinde bulunduğu metal bloğu soğutuyor. bunu yapan da su. Suyun ısı iletim özelliği çok yüksek.

Bu sebeple Antifriz denilen soğutma sıvısı saf su ile karıştırılarak kullanılır (Yukarıda da belirtilmiş, piyasada kullanıma hazır antifrizler var, bunları su ile karıştırmamak lazım, ayrıca mutlaka saf su kullanmak lazım, musluk suyu kanal içinde kireçlenmelere sebep olabilir)

Karıştırma oranı için kullanılan antifrizin üzerindeki etikete bakmak yeterli. Mutlaka ideal oran verilmiştir.

 

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

2 saat önce, Mustafa Nartkaya yazdı:

Konu açılmışken aklıma geldi sorayım.
Arabam 6 seneyi dolduruyor.
Üzerinde orijinal soğutma sıvısı var.
Bu sıvının bir ömrü var mı?

bendeki focus 3 bakım kapsamında 150000 km/10 yıl yazıyor.

bence triger değiştirirken devridaim motoru ile birlikte antifrizi de değiştirmek lazım.

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

16 saat önce, Ozan Kar yazdı:

Karışımı da saf suyla yapmakta bence fayda var, sanayide vs musluk suyu koyuyorlar.

Güzel bir başlık olmuş. 

Saf/distile su için söylenen kolay reaksiyona girebildiği ve özellikle kauçuk materyale göreceli fazla zarar verdiği yönünde.

Musluk suyu da genelde yüksek kireç oranları nedeniyle zamanla küçük kanallarda tıkanma yapanbilir endişesi var.

Çözümü kolay: Kaliteli (mesela Erikli) içme suyunu marketten alarak kullanmak. 

23 saat önce, Mehmet Demir yazdı:

motor sıcaklığı 100-110 arasında idi.

Yük altında motor ve/veya yağ sıcaklığı 120 dereceyi rahat görür, hatta çok zorlandığında 130'lara çıktığı bile olabilir.

120'den sonrası aşınmanın kolaylaştığı alandır. Tabii yarım saat 6000 dd gidecek değilsiniz normal koşullarda, yani bu ısılara çok kısa süreli erişilebilir ve bu da ihmal edilebilir bir risk oluşturur.

Bu süreçte motor suyunun bu değerlere ulaşmasını hızlı dolaşım ve radyatörde hem fan hem de rüzgarla etkin soğutma engeller.

Bu arada Ford'un soğutma sıvısı seviye ve ısı takibinde yetersiz olduğunu bir kez de ben vurgulamak isterim.  

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

7 saat önce, Cem Boneval yazdı:

Saf/distile su için söylenen kolay reaksiyona girebildiği ve özellikle kauçuk materyale göreceli fazla zarar verdiği yönünde.

Musluk suyu da genelde yüksek kireç oranları nedeniyle zamanla küçük kanallarda tıkanma yapanbilir endişesi var.

Çözümü kolay: Kaliteli (mesela Erikli) içme suyunu marketten alarak kullanmak. 

bunu ilk defa duydum, antifirizle karıştığında da geçerli mi yani? sonuçta artık saf su olmuyor. yani 

H2O+"antifiriz"+"bazı mineraller", H2O+"antifiriz" den daha mı iyi?

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

1 saat önce, Ozan Kar yazdı:

bunu ilk defa duydum, antifirizle karıştığında da geçerli mi yani? sonuçta artık saf su olmuyor. yani 

H2O+"antifiriz"+"bazı mineraller", H2O+"antifiriz" den daha mı iyi?

Distile su olmasın deniliyor mesela burada

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Bende antifriz ile saf su karistirildigini biliyorum hatta audi nin service manual inde distile su ozellikle belirtilmis. Amac kireclenmeyi onlemek, kirecten arindirilmis herhangi bir su olmasi yeterli bence. Ben bikac hafta once saf su ve antifriz ile degisimini yaptim, 3 4 kez suyu bosaltip tamamen saf su ile doldurup bir sure kalorifer acik olarak calistirdim. En son suyu bosaltip 3lt antifriz koydum ustune de 1lt civari saf su ekledim. 7lt civari sivi aliyor diye ogrenmistim arabayi yokus asagi koymama ve radyator altindan bosaltmama ragmen 4lt civari sivi bosaltabildim (1.0 ecoboost) tahmini 4lt saf su 3lt antifirz oldu kışa girerken olcumunu yaptirip duruma gore 1 lt daha eklemeyi dusunuyorum. Bu arada oncesinde antifriz orani cok dusuktu( meshur su hortumu kacirdigindan su eklemek zorunda kalmistim) antifriz degisimi sonra arac eskisi kadar sık fan açmadığını gozlemledim

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

50/50 30/70 kafasına hiç bakmadan şundan kullandım tüm araçlarımda, hiç su koymadım. Kireçlenme çürüme, hararet, donma durumu yaşamadım. Kimyager gibi karışım yapmaya uğraşmadım, ölçmeye vs çalışmadım. İşimiz gücümüz var böyle basit bir şeye mesai mi harcayalım...

 

https://www.hepsiburada.com/mann-kirmizi-organik-antifriz-1-5-lt-37-germany-formula-3-adet-p-HBV00000JOUOU

 

Servet Ö. tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

3 saat önce, Servet Ö. yazdı:

50/50 30/70 kafasına hiç bakmadan şundan kullandım tüm araçlarımda, hiç su koymadım. Kireçlenme çürüme, hararet, donma durumu yaşamadım. Kimyager gibi karışım yapmaya uğraşmadım, ölçmeye vs çalışmadım. İşimiz gücümüz var böyle basit bir şeye mesai mi harcayalım...

 

https://www.hepsiburada.com/mann-kirmizi-organik-antifriz-1-5-lt-37-germany-formula-3-adet-p-HBV00000JOUOU

 

1.0 olmayınca rahatsınızdır.

arabayı aldıktan sonra ölçtürdüm servis -28 dedi.. ilave edelim dedim gerek yok en az 12 saat -40 larda durması lazım donması için dediler.

bende gittim kılavuzda okuduğum 50/ 50  değerini tutturmak için işlemleri yaptım. ne eski hortumda ne de yeni hortumda başıma birşeyler gelmedi. inşallah bundan sonrada gelmez.

su seviye uyarıcısı olsaydı tüm bunlarla uğraşmazdım

50 tl lik sensör için 50 bin ödüyor(basit birşey) millet, maalesef

Mehmet Demir tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

2 saat önce, Mehmet Demir yazdı:

1.0 olmayınca rahatsınızdır.

 

1.0 değil 0.1L olsa farketmez, ince hesaplarla kafa meşgul etmeye, kendi kendine iş çıkarmaya gerek yok. Yukardaki ürüne benzer hazır karışımı alıp doldur. Arkanı dönüp bakma, eksilirse tamamla. Çok tartışılacak, hesap kitap anlatacak kadar zor bir iş değil bu. 

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Sohbete katıl

Şimdi mesaj yollayabilir ve daha sonra kayıt olabilirsiniz. Hesabınız varsa, şimdi giriş yaparak hesabınızla gönderebilirsiniz.

Misafir
Bu konuyu yanıtla...

×   Farklı formatta bir yazı yapıştırdınız.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Bağlantınız otomatik olarak gömülü hale getirilmiştir..   Bunun yerine bağlantı şeklinde gösterilsin mi?

×   Önceki içeriğiniz geri yüklendi.   Düzenleyiciyi temizle

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Paylaş

  • Bir arkadaşa söyle

    FocusClubTR.com'u seviyor musun? Hadi bir arkadaşa söyle!
×
×
  • Yeni Oluştur...

Önemli Bilgi

Bu web sitesini daha iyi hale getirmeye yardımcı olmak için cihazınıza çerezler yerleştirdik. Çerez ayarlarınızı düzenleyebilirsiniz, aksi takdirde devam etmek için uygun olduğunuzu varsayarız.