Jump to content

Önerilen Mesajlar

Merhabalar,

 

Son bir yıl içinde tekne mi karavan mı derken tercihimizi bir yöne doğru yaptık bakalım, sonu nereye varacak. 🙂 

 

Arabada çeki demiri mevcut olmadığından elektrik tesisatı ile birlikte takılması gerekecek. Bu noktada konu çeki demiri tertibatı açısından kaliteli tüm ürünlerle ilerlenebilecek bir konu gibi görünse de işin elektrik tesisatı ayağı biraz kafa karıştırabiliyor. Orijinal tesisatın tak ve çalıştır avantajı var ve modül de orijinal olunca canbus üzerinden iletişim kuruyor ve araba arkada römork olduğunun farkında oluyor.

 

Şu an için niyetim çeki demiri dahil her şeyi Ford'dan temin etmek ve yetkili serviste montajını yaptırmak. Tabi Türkiye'de bunu yaptırmak biraz çetrefilli olabilir. Bunda hem Ford'un, hem ülkemizdeki işçilik kalitesinin yarattığı tedirginliğin hem de çeki demirini ruhsata işletme ile ilgili prosedürlerin payı var.

 

Tespit ettiğim, aracım için tedarik edilmesi gerekecek parçaların kodları(kendi aracınızın model yılı ve kasa tipine göre, hatta ön hazırlık olup olmamasına göre değişiklik gösterir);

 

1880324    Çeki demiri (çeki demiri ve montajı için gereken aksamları içeren tamamen demir içerikli bir paket. Elektriğe dair herhangi birşey çıkmıyor içinden) Tedarik edildi.

 

image.thumb.png.abfdf7a1d0831d155ae210da72893a6e.png

 

image.png.2c565432318dbc9139f3f5a3e180b5d3.png

 

 

2027773 (15A416)   Bu kit 2016 ocak sonrası için uygun kitmiş. İade edemediğimiz için benim aracıma uyacak şekilde pim girişlerini yeniden düzenledik. (işin ehilleriyle çalışmanın faydası 🙂)13 pimli elektrik kiti (çekeceğiniz römork üzerinde buzdolabı, akü gibi hareket halindeyken araba aküsünden beslemek istediğiniz aksam varsa 13 pimli bağlantı gerekli) Bu kit 13 pim olarak 2 kodla çıkıyor. Burada yazılı olan 2027773 kodlu set ön hazırlığı olmayan, 2016 ocak üreitmi sonrası araçlar için gerekli seti de içeriyor. (bagajda sol taraftaki trim altında -2016 öncesi için yeşil, 2016 ocak sonrası için siyah- ve gri soket ana kablo seti üzerine bantlanmış olarak yoksa çeki demiri ön hazırlık arabanızda yok demektir) Tedarik edildi.

 

image.thumb.png.9ebf70e71b5bda4392cf30d874d86817.png

 

image.png.7fbd4369a2d1efb01970f242928c9562.png

 

image.png.d11751d0dfed356b632cbc201f165cf2.png

 

1786386 (19H378)   Römork arka modülü. Elektrik kitinin ve çekilecek römorkun araba tarafından tanınmasını sağlayan, elektrik işleyişini regüle eden parça. Bu modül orijinal ya da üçüncü parti olarak mevut olmadan 13 pimli çeki demiri kullanmak akıllıca değil. Modülsüz tesisat kullanmanız durumunda sinyalizasyon ışıklarının zayıf yanması, arıza mesajları görmeniz, araç beyninin sinyalizasyon elektriğini korumak için tamamen kapatması gibi sıkıntılar yaşayabilirsiniz.

 

Fotoğraf gelecek 🙂 Henüz parça tedarik edilmedi.

 

 

 

1757864 (19H465)   Arabanızda ön hazırlık olmadığı halde aldığınız tesisat setinde ön hazırlık tesisatları mevcut değilse ve iade/değişim yapamıyorsanız bu seti de almanız gerekiyor. İçeriği arka sigorta kutusu ile modül arasındaki tesisat ile bcm ile modül arasındaki tesisat ve ilgli soketler, sigortalar.

 

Parça tedariği ve montaj konusunda zirveyi temsil eden @Gürkan Çakıroğlu abi ile çalışıyorum. 🙂 Montaj için profesyonel destek aldık.

 

İnternette hem farklı araç marka/ modelleri için farklı videolar var hem de sürecin tamamını(ruhsata işletmeye kadar) anlatan videolu içerikler var ama henüz bütünsel ve anlaşılır içerik bulamadım. Kendi kendime öğrenebildiğim kadarıyla;

 

* Çeki demirinin elektrik tesisatı ile birlikte montajının yapılması. (Montajı yetkili montaj servislerinin yapması gerekiyor fakat işleyişte siz montajı istediğiniz yerde yaptırıyorsunuz ve proje hazırlatacağınız yer size yetkili bir yerden montaj faturası kestiriyor)

 

* TSE araç kontrolden onay alınması (hazırlanacak proje dosyası ile gidilecek) Proje dosyası içeriği;

   * Çeki demiri üzerindeki etiketin fotoğrafı

   * Çeki demiri montaj şeması (çeki demiri kutusundan çıkıyor)

   * Çeki demirinin E belgesi (Çeki demiri kutu içinden çıkabilir. Benim aldığım çeki demirinde Ford'dan istemem gerekti, aynı gün pdf olarak gönderdiler)

   * Araç AT belgesi (araç uygunluk beyanı diye de geçer, sıfır km araç ile birlikte veriliyor sanırım. Bende yok, Ford'dan isteyeceğim ya da projeci bulacak)

   * Ruhsat fotoğrafı

   * Çeki demirinin araç üzerine montaj yapıldığı haliyle fotoğrafı

   * Araç ağırlık bilgilerini içeren etiketin fotoğrafı ( Benim arabamda sağ orta direk üzerinde, bu etikette araç maks. yükleme ağırlığı, katar ağırlığı gibi bilgiler mevcut)

 

* TSE'de proje dosyası direk onaylandı ve araba kanala bile alınmadan kapıdaki etikete bakılıp onaylı evraklar bana verildi. Bu uygulama tesisten tesise değişiklik gösterebilir.

 

* Ruhsata çeki demiri işletmek için TSE'den alınan onay belgesi ile notere gidilmesi ve ruhsat kağıdının yenilenmesi. Rusat kağıdı değiştiriliyor. Yeni ruhsat kağıdına arabanın net ağırlığı daha yüksek yazılıyor. (TSE belghesidneki kilo yazılıyor) Benim ruhsatıma frenli/frensiz römork çekme ağırlıkları yazılmadı. Sadece "diğer" başlığı altına sonraki muayenenin tarihi ile birlikte "çeki demirli" metni eklendi.

 

şeklinde 3 adımlı bir süreç. 

 

Ruhsata işletme konusunda 1 aylık süre tanınmış ama anladığım kadarıyla ruhsata işletme hariç her şey yapılmış iken(TSE onayı dahil) arkadan çarpan olursa trafik sigortanız ödeme yapmıyor, yani aslında montaj sürecinde ruhsat için hiç beklememek ya da ruhsata işlenene kadar aracı trafiğe çıkarmamak gerekir.

 

Gerçekten tamamını okuyan olduysa da çok teşekkür ederim. 🙂

 

 

TLDR: Çeki demiri taktırmak ne istediğinize göre karın ağrısına dönüşebilecek bir uygulama. (Öğrendikçe ağrı azalıyor)

 

 

  • Beğen 5
  • Teşekkür 1
İleti bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş
Mete Turfan
3 dakika önce, Kerem B. yazdı:

Merhabalar,

 

Son bir yıl içinde tekne mi karavan mı derken tercihimizi bir yöne doğru yaptık bakalım, sonu nereye varacak. 🙂 

 

Arabada çeki demiri mevcut olmadığından elektrik tesisatı ile birlikte takılması gerekecek. Bu noktada konu çeki demiri tertibatı açısından kaliteli tüm ürünlerle ilerlenebilecek bir konu gibi görünse de işin elektrik tesisatı ayağı biraz kafa karıştırabiliyor.

 

Şu an için niyetim çeki demiri dahil her şeyi Ford'dan temin etmek ve yetkili serviste montajını yaptırmak. Tabi Türkiye'de bunu yaptırmak biraz çetrefilli olabilir. Bunda hem Ford'un, hem ülkemizdeki işçilik kalitesinin yarattığı tedirginliğin hem de çeki demirini ruhsata işletme ile ilgili prosedürlerin payı var.

 

Tespit ettiğim, aracım için tedarik edilmesi gerekecek parçaların kodları(kendi aracınızın model yılı ve kasa tipine göre, hatta ön hazırlık olup olmamasına göre değişiklik gösterir);

 

1880324    Çeki demiri (sadece demir ve montajı aksamlarından oluşan bir paket, 7 pimli tesisatı da içeriyor mu emin olamadım)

 

2027773 (15A416)   13 pimli elektrik kiti (çekeceğiniz römork üzerinde buzdolabı, akü gibi hareket halindeyken araba aküsünden beslemek istediğiniz aksam varsa gerekli)

 

1786386 (19H378)   Römork arka modülü (orijinal çeki demiri uygulaması ile 3rd party çeki demiri uygulamasını birbirinden ayıran kritik parça 🙂 )

 

1757864 (19H465)   Adaptör kablo tesisatı (Ford'dan yediğim kazığı temsil eden ilave elektrik tesisatı. Bu tesisat belli model yılı aralıklarında ya da şanslıysanız arabanızda mevcut olabilir ve almanıza gerek kalmaz. kontrol etmekte fayda var, benim arabamda maalesef çıkmadı. Maliyetinden ziyade ön taraftan (BCM ya da OBD2, henüz nereden çekileceğine emin olamadım, araştırıyorum) arkada tarafa, bagaj sol tarafındaki sigorta kutusu civarına bu tesisatın tahminimce bir kablosunun çekilmesi gerekiyor)

 

Bu parçaların tedariği için bir süreç başlatmayı düşünüyorum. Aslında montaj da serviste yapılacağı için içimi rahat tutmalıyım ama bagajda arabayı alırken Otokoç tarafından takılan geri park sensörü var ve bagaj sigorta kutusu civarı fena halde. Demem o ki, servisin yaptığı işçilik uzun gelen kabloları demet olarak sarıp, iç sünger trimi parçalayıp oraya sıkıştırmaktan ibaret olmuş. Böyle olunca işçilikle ilgili tedirgin oluyorum ve keşke tesisat soketleri bagaja kadar eklenmiş olsaydı da ben yüksek işçilik ödeyip sadece para kaybetseydim.. Parça tedariği ve montaj konusunda zirveyi temsil eden marka ile, @Gürkan Çakıroğlu ile çalışıyorum. 🙂 Montajı kendim yapacak olmasam da öğrenme isteği ve önden çekilecek kablonun nerelerin sökülmesine sebep olacağını bulabilmek için araştırma yapmaya devam ediyorum. Bu konuda @Semih O.'in de biraz başını ağrıtabilirim. 🙂

 

İnternette hem farklı araç marka/ modelleri için farklı videolar var hem de sürecin tamamını(ruhsata işletmeye kadar) anlatan videolu içerikler var ama henüz bütünsel ve anlaşılır içerik bulamadım. Kendi kendime öğrenebildiğim kadarıyla;

 

* Çeki demirinin elektrik tesisatı ile birlikte montajının yapılması.

 

* TSE araç kontrolden onay alınması

 

* Ruhsata çeki demiri işletmek için notere gidilmesi

 

şeklinde 3 adımlı bir süreç. Alt kırılım olarak da(buradan sonrasında yazakalrımdan çok emin değilim, düzelten olursa yazdıklarımı değiştirmeye açığım, enksik ya da yanlış bilgi veriyor olabilirim);

 

Çeki demirini nereden aldığınız ve montajı nerede yaptırdığınız önemli.

* Çeki demirinin faturası(burada bir belirsizlik var, bazı kaynaklarda sadece size verilen fatura değil, ek olarak çeki demirinin gümrükle ilgili bazı belgeleri ve ithalat faturası falan yazıyor, hangisi yeterli emin değilim), E belgesi ve montajı yapan yerin (sanırım) bu belge üzerine kaşe imza vb dokunuşlar yaparak montajın bu konuda yetkili bir yerde yapıldığını göstermesi

 

* Araç uygunluk belgesi (araç üzerinde yüklü ağırlık, katar ağırlığı, aks başına ağırlıkları gösteren etiket varsa gerek yok sanırım, bu etiket yoksa ya da ben yanılıyorsam bu uygunluk belgesi çeki demirini aldığınız/taktırdığınız yerden ya da yetkili servisten temin edilecek bir belge)

 

* Ne gibi ek yetkileri olması gerektiğini bilmediğim ama makine mühendisi olması gereken biri tarafından çizilmiş proje (aslında mantıklı olan önce proje yapılmasıdır ama işleyiş montaj sonrası proje çizilmesi yönünde 🙂 )

 

Bu belgeler tamam ise, henüz bilmediğim başka belge yok ise aracınızla TSE araç kontrol merkezine gidiyorsunuz. Uzun süremeyen bir kontrol sonrası TSE de montaj uygunluk belgesi veriyor. (Sanırım)

 

TSE'den alınan belgeyi de alıp notere giderek ruhsat kağıdınızı projede yazılmış çeki ağırlıklarının yazılması ve çeki demiri mevcudiyetinin işlenmiş olması amacıyla yeniliyorsunuz. Ruhsata işletme konusunda 1 aylık süre tanınmış ama anladığım kadarıyla ruhsata işletme hariç her şey yapılmış iken(TSE onayı dahil) arkadan çarpan olursa trafik sigortanız ödeme yapmıyor, yani aslında montaj sürecinde ruhsat için hiç beklememek ya da ruhsata işlenene kadar aracı trafiğe çıkarmamak gerekir.

 

 

Buraya kadar anlattıklarım şu ana kadar öğrendiğim teorik bilgilerden besleniyor ve değişmeye açık. Yakın zamanda 13 pimli çeki demiri montajı yaptıracağım. Burada yazdıklarımdan farklı gerçekleşen bir durum olursa düzenleme yapıp konuya son halini vereceğim. O zamana kadar bu konuda yanlışlarımı düzeltecek ya da eksikleri tamamlayacak her türlü bilgiye açığım. 🙂  Özellikle de soket hazırlığı (tow bar prep olarak geçiyor) bulunmayan araca montajı yapılacak tesisatın bağlantısı nasıl oluyor bu konuda bilgi paylaşabilecek olan varsa sevinirim. (şu ana kadar anladığım kadarıyla 1757864 numaralı tesisatın bir kablo ucundaki bacağı/bıçağı arkadaki F28 numaralı boş sigorta soketine girecek ve üzerine 40A sigorta takılacak Diğer ucu zaten modüle. Yine bu tesisattaki bir kablonun da bir ucu modüle, bir ucu da ya OBD2 ya da BCM'deki uygun pim ya da pimlere gidecek. (beni tedirgin eden kısım 🙂 )

 

Gerçekten tamamını okuyan olduysa da çok teşekkür ederim. 🙂

 

 

TLDR: Çeki demiri taktırmak ne istediğinize göre karın ağrısına dönüşebilecek bir uygulama.

 

 

Kolay gelsin kardeşim

İleti bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş
Gürkan Çakıroğlu

Güzel bir başlangıç diyeceğim, devamının daha kolay olması dileğiyle...

(Her ne kadar yaptığımız konuşmaları kapsıyor olsa da, tamamını okudum 😂)

İleti bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş
42 dakika önce, Gürkan Çakıroğlu yazdı:

Güzel bir başlangıç diyeceğim, devamının daha kolay olması dileğiyle...

(Her ne kadar yaptığımız konuşmaları kapsıyor olsa da, tamamını okudum 😂)

Gözlerine sağlık. ama okuyup kaçmak yok abi, senden aldığım cesaretle kovalıyoruz orijinali. 😄 

İleti bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş
Gürkan Çakıroğlu
4 dakika önce, Kerem B. yazdı:

Gözlerine sağlık. ama okuyup kaçmak yok abi, senden aldığım cesaretle kovalıyoruz orijinali. 😄 

Halledicez dont vori 😀

İleti bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş
Mertol Kip

Onun f3 icin olan modulu var galiba bende. Ne halt etmeye aldiysam almisim. Bulabilirsem size hediye ederim. Ama nerede oldugunu cidden hatirlamiyorum. 

İleti bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş
2 dakika önce, Mertol Kip yazdı:

Onun f3 icin olan modulu var galiba bende. Ne halt etmeye aldiysam almisim. Bulabilirsem size hediye ederim. Ama nerede oldugunu cidden hatirlamiyorum. 

😍😍😍

 

image.png.d09ed1c296e66b92ba98c219d786a73a.pngŞu görseldeki modül bana gereken sanırım. Kasası gri olan bir modül daha var, o 2016 ocak itibariyle üretilmişlere takılıyor sanırım. Benim 2015 şubat üretimli için bu görseldeki siyah kutulu çıkıyor.

7 dakika önce, Mertol Kip yazdı:

Ne halt etmeye aldiysam

Bugünler içinmiş demek. 😄 Umarım bulabilirsiniz. 😇

İleti bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş
Mertol Kip

Bendeki siyah. Boyle beyaz zimbirti falan yok uzerinde. Buyuk ihtimalle 2011 model 1.6 benzinli turbo f3 ten cikmadir. O yillarda ingiltereden bir arabanin komple modul tesisat ve ivir zivirlarini alip getirmistim. Ondan kalma oldugunu tahmin ediyorum cunku hic ama hic isime yarayacak bir sey degil. Para vermis olamam :)))

Mertol Kip tarafından düzenlendi
İleti bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş
21 dakika önce, Mertol Kip yazdı:

beyaz zimbirti

Beyaz olan şey yapışkan koruyucu folyo sanırım. Montaj sırasında beyaz folyo sökülüyor ve bagajdaki uygun yerine yapıştırılıyor o yapışkan kısım sayesinde sanırım. Çünkü bagajdaki yerinde vidalama vs. ile montaj yapmak mümkün değil. Herhangi bir vida yuvası vb. yok, izolasyon halısında tam modül kadar yer kesikli bırakılmış. Modül takılacağı zaman halı çıkarılıp modül direk metal üzerine yapıştırılıyor.

 

Siyah diyince heyecanlandım, beyaz modül olmasından korkmuştum. 😄 Umarım parça kodu uygundur da kullanabiliriz modülü.

Aşağıdaki modellerle uyumlu görünüyor 1786386 finiş kodlu modül. Siyah olan başka modül yok zaten. Yani sanırım sizdeki siyah olan uygun çıkacak. 🤩

 

C-MAX 11/2010 – 03/2015 up to 02/2014

Focus 01/2011 – 08/2014

Focus 09/2014 – 03/2018 up to 12/2015

İleti bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş
Serkan Karakoca

sw de yokmu bunun tesisatı arka sol çamurluğun sigorta tablosunun orda kalın kablolar olması lazım ben 1-2 sw  de denk gelmiştim ama biri tit xti biri mca idi ...

İleti bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş
8 dakika önce, Serkan Karakoca yazdı:

sw de yokmu bunun tesisatı arka sol çamurluğun sigorta tablosunun orda kalın kablolar olması lazım ben 1-2 sw  de denk gelmiştim ama biri tit xti biri mca idi ...

Bende tesisat çıkmadı. Alacağım 13 pinli kitin içinden çıkacak gibi görünüyor tesisat. PTC tesisatı var tow bar tesisatı yok. 🤣

İleti bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Montaj için hazırlıklar devam ediyor. Demir ve elektrik kiti tedarik edildi. Modül de @Mertol Kip abiden gelecek habere göre tedarik edilecek.

 

Zaman yönetimi açısından genel montaj için modülü beklemeden yol alma ihtimalim var. Zaten sadece modül montajı kaldığında olay modülü hazır olan yerine yapıştırmak ve bu kısma kadar gelmiş olan 3 tane soketi modüldeki yerlerine takmaktan ibaret. Plug'n play 🙂

İleti bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş
Mertol Kip

Ben Gurcistan'dayim su an . Eger isiniz acilse zaman kaybedebilirsiniz. O parca mujtemelen yazlikta olmasi lazim. İstanbulda aradim ama bulamadim 

İleti bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş
5 saat önce, Mertol Kip yazdı:

Ben Gurcistan'dayim su an . Eger isiniz acilse zaman kaybedebilirsiniz. O parca mujtemelen yazlikta olmasi lazim. İstanbulda aradim ama bulamadim 

Bekleriz Mertol abi, o kadar acil değil. 🙂

İleti bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Sohbete katıl

Şimdi mesaj yollayabilir ve daha sonra kayıt olabilirsiniz. Hesabınız varsa, şimdi giriş yaparak hesabınızla gönderebilirsiniz.

Misafir
Bu konuyu yanıtla...

×   Farklı formatta bir yazı yapıştırdınız.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Bağlantınız otomatik olarak gömülü hale getirilmiştir..   Bunun yerine bağlantı şeklinde gösterilsin mi?

×   Önceki içeriğiniz geri yüklendi.   Düzenleyiciyi temizle

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Bir arkadaşa söyle

    FocusClubTR.com'u seviyor musun? Hadi bir arkadaşa söyle!
×
×
  • Yeni Oluştur...

Önemli Bilgi

Bu web sitesini daha iyi hale getirmeye yardımcı olmak için cihazınıza çerezler yerleştirdik. Çerez ayarlarınızı düzenleyebilirsiniz, aksi takdirde devam etmek için uygun olduğunuzu varsayarız.