Jump to content
  • Hoş Geldiniz!

    Tüm özelliklerine erişmek için şimdi kaydolun.

    Kayıt yaptırdıktan sonra, konu açabilir, konuları yanıtlayabilir, kullanıcıların mesajlarını beğenebilir, özel mesaj yollayabilirsiniz.

    Kayıt olduktan sonra bu mesaj silinecektir ve daha az reklam göreceksiniz.

"Body On Frame" "Unibody"e Karşı


Önerilen Mesajlar

Herkese merhaba,

 

Bir suredir Amerika'da deneyimlediğim, biraz da sasirdigim, tasit dizayn konsepti ile ilgili yasadiklarimi aktarmak istiyorum. Bir cogumuzun bildigi üzere, eski araclarda motor, sanzuman ve yuruyen aksam, bir sasi üzerine oturtulurdu. Genelde kutu profilden ve dikdörtgen geometriden olusan bu sasi, genel tasiyici olur ve karoser bunun üzerine yerlestirilirdi. Ancak 1970'li yillar ile birlikte baslayan ve daha sonra butun otomobil endustrisini kapsayan monokok yapı ortaya cikti. Bu yapıda bildiğimiz üzere, tasiyici bir sasi yok butun yuruyen aksam agirligi, ince hesaplanan ve guclendirilen karoseri üzerine dagitilmis durumda. Kisaca, bilinen kagit uzerindeki avantaj ve dezavantajlarına genel olarak bakarsak.

 

Monokok govde - Unibody

 

+Hafif - (Az yakit tuketimi, Frenleme avantaji, daha iyi yol tutus)

+Daha basarili carpisma testi sonuclari

+Genis ic hacim kullanimi

+Moduler yapi

- Nispi yuksek gelistirme maliyeti

 

Sasili govde - Body on Frame

 

+Saglam

+Yuksek yukleme kapasitesi

+Muhendislik oralarak daha basit bir yapi

- Agir

- Yol tutus

- Verimsiz ic hacim kullanimi

 

Turkiye pazarinda, Amarok, Ranger, Hilux vs.  haric sasili bir arac bulunmuyor. Artik kucuk ticariler, Doblo vs gibi araclar da monokok govdeye sahip. Amerika' da ise durum biraz daha farkli, sasisili araclar pazardan pickuplar sayesinde buyuk bir pay aliyor. Pickup disinda ise Jeep Wrangler, Toyota 4Runner, Range Rover, Discovery, Defender ve yeni cikacak Bronco (Sport degil) " Body on Frame" olarak pazarda yer aliyor.

Bu araclara genel olarak "Truck" deniyor.

 

Evet gelelim deneyimlerime,

 

Bir otomotiv muhendisi olarak yillarca "Body on Frame" araclara karsi, kagit uzerindeki dezavantajlarindan dolayi cok karsiydim, ama son 1 yilda, 3 adet farkli Sirasi ile 2019 Ram 1500, 2019 Ford F-150 ve 2008 Mercury Mountaineer (=Ford Explorer) kullandim, kullaniyorum.

 

Son soyleyecegimi simdi soyleyeyim, bugune kadar bu 3 aractan aldigim keyfi baska hic bir aractan almadim. Eksikliklikler ya da monokok govdeye ozlem yok mu? Tabiki var, kisaca aktarayim.

 

Fren mesafesi uzun, viraj tutuslari zayif, darbe emis belki biraz daha sert ve tuketim gercekten yuksek.

 

Ama bunun karsiliginda, daha once deneyimlemedigim, "yolu ezerek gitme hissi" ve karoserinin hic esnememesi kullanirken bana buyuk keyif veriyor. Sasirdigim nokta, bu yapinin, surusu yoldan izole etmesi, evet bu tabiki hissi ve kivrakligi baltaliyor ancak cok uzun yolculuklar bile, surucuye yansiyan vibrasyon cok az oldugu icin, hic yorucu olmuyor ve muthemelen bundan sonraki aracim da "Body on Frame" bir arac olacak.

 

Surus keyfini hic ozlemiyor muyum, ozluyorum tabi, o zaman da esimin aracini kullaniyorum. 🙂

 

Bu arada su an kullandigim arac 194.000 milde yani 300.000km yi gecmis ama hala saglam, bu da monokok yapili bir aracta bulamayacagimiz bir ozellik.

  • Beğen 5
  • Teşekkür 1
İleti bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş
  • Yakup Çağatay, başlığı "Body On Frame" "Unibody"e Karsi olarak değiştirdi
6 dakika önce, Mert Büyüksu yazdı:

Ama bunun karsiliginda, daha once deneyimlemedigim, "yolu ezerek gitme hissi" ve karoserinin hic esnememesi kullanirken bana buyuk keyif veriyor. Sasirdigim nokta, bu yapinin, surusu yoldan izole etmesi, evet bu tabiki hissi ve kivrakligi baltaliyor ancak cok uzun yolculuklar bile, surucuye yansiyan vibrasyon cok az oldugu icin, hic yorucu olmuyor ve muthemelen bundan sonraki aracim da "Body on Frame" bir arac olacak.

Bence de kesinlikle böyleler ama sürekli kullanımda ne kadar hoşlanacağım bilemiyorum uzun süre deneyimlemeden. Alışmışız sadece ticarilerde kullanmaya, daha iyi yalıtımlı ve özellikli bineklerde (SUV) çok daha fark ediyor demek ki.

İleti bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş
  • Yakup Çağatay, başlığı "Body On Frame" "Unibody"e Karşı olarak değiştirdi

Uzun vadeli Ranger kullanmış biri olarak benim de büyük araçlara merakım var ancak şehiriçi kullanımda bir takım zorlukları olması da sıkıntı yaratıyor. 

Otoparklara alınmadığım çok oldu maalesef. 

İleti bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Bu aracta zaman gecirdikce, bu monokok olayinin, otomotiv sirketlerinin kar maksimizasyonu icin kullanildigini ve aslinda kabaca tabirle "daha az" arabayi, ayni fiyata pazarlama stratejisi oldugunu dusunmeye basladim. F-150 arka suspansiyon yaprak yayli ve sabit aks, dolayisi ile tipik ziplatma sorunu az da olsa onda da vardi ama su anki aracim bagimsiz suspansiyonlu, dolayisiyla konfor konusunda da bir kaybim yok.

 

Sadece tabi, tuketim ve bagli olarak emisyon sorun, buyuk hacimli hacimli Ecoboostlar nispeten ekonomik, ama su anki aracimla ortalamam 15lt/100km de geziyor, sakin kullanim ve trafiksiz bir ortam.

İleti bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

istanbulda şehir içi deneyimi zayıf olsada sonraki aracım olarak 4x4 pikap almak var. şimdilik yakıttan ziyade bizdeki büyük vergileri yorucu geliyor. ödemeyi hazmettiğim zaman gezmeye başlayacağız. Navara, ranger, l200 tercihler arasında 2012-2016 model aralığında olacak gibi 1-3 yaş arasında vergi oldukça yüksek

İleti bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş
23 dakika önce, Olcay Sert yazdı:

Navara, ranger, l200 tercihler arasında 2012-2016 model aralığında olacak gibi 1-3 yaş arasında vergi oldukça yüksek

4x4'lerde; araç değerinin %5'i verginin yıllık ücretinin altına düşerse, bir alt dilimden vergilendiriliyor. Gel gelelim araç fiyatları arttığı için yeni araçlar bunu aşıyor artık. Ne zaman güncelleme gelir acaba 😄 

İleti bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş
3 dakika önce, Yakup Çağatay yazdı:

Araç değerinin %5'i verginin yıllık ücretinin altına düşerse, vergi indirimi var onlarda.

2015 civarı ranger 2.2 xlt 4x4 otomatik 180-200 civarı. Vergiside 5084 liracık. alırken 150ye aldık dersek bi alt dilimden 3586 liramı ödeyeceğiz demek oluyor. 

 

galiba kasko değer listesinden bakılıyordu şimdi aklıma

image.png.feee8fe49a1033c63a6eaff20e1c8d9a.png

 

178*0,05=8900 olduğundan 5k vergi ödemek fazla şimdilik. 

 

2014ve aşağısı şu an için daha kabul edilebilir. 

İleti bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Sohbete katıl

Şimdi mesaj yollayabilir ve daha sonra kayıt olabilirsiniz. Hesabınız varsa, şimdi giriş yaparak hesabınızla gönderebilirsiniz.

Misafir
Bu konuyu yanıtla...

×   Farklı formatta bir yazı yapıştırdınız.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Bağlantınız otomatik olarak gömülü hale getirilmiştir..   Bunun yerine bağlantı şeklinde gösterilsin mi?

×   Önceki içeriğiniz geri yüklendi.   Düzenleyiciyi temizle

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bir arkadaşa söyle

    FocusClubTR.com'u seviyor musun? Hadi bir arkadaşa söyle!
×
×
  • Yeni Oluştur...

Önemli Bilgi

Bu web sitesini daha iyi hale getirmeye yardımcı olmak için cihazınıza çerezler yerleştirdik. Çerez ayarlarınızı düzenleyebilirsiniz, aksi takdirde devam etmek için uygun olduğunuzu varsayarız.