Jump to content
  • Welcome!

    Register now to access all features. After registering, you can post topics, reply topics, like users content, send private messages.
    This message will be deleted after you register.

Sign in to follow this  
Mert Büyüksu

"Body On Frame" "Unibody"e Karşı

Recommended Posts

Herkese merhaba,

 

Bir suredir Amerika'da deneyimlediğim, biraz da sasirdigim, tasit dizayn konsepti ile ilgili yasadiklarimi aktarmak istiyorum. Bir cogumuzun bildigi üzere, eski araclarda motor, sanzuman ve yuruyen aksam, bir sasi üzerine oturtulurdu. Genelde kutu profilden ve dikdörtgen geometriden olusan bu sasi, genel tasiyici olur ve karoser bunun üzerine yerlestirilirdi. Ancak 1970'li yillar ile birlikte baslayan ve daha sonra butun otomobil endustrisini kapsayan monokok yapı ortaya cikti. Bu yapıda bildiğimiz üzere, tasiyici bir sasi yok butun yuruyen aksam agirligi, ince hesaplanan ve guclendirilen karoseri üzerine dagitilmis durumda. Kisaca, bilinen kagit uzerindeki avantaj ve dezavantajlarına genel olarak bakarsak.

 

Monokok govde - Unibody

 

+Hafif - (Az yakit tuketimi, Frenleme avantaji, daha iyi yol tutus)

+Daha basarili carpisma testi sonuclari

+Genis ic hacim kullanimi

+Moduler yapi

- Nispi yuksek gelistirme maliyeti

 

Sasili govde - Body on Frame

 

+Saglam

+Yuksek yukleme kapasitesi

+Muhendislik oralarak daha basit bir yapi

- Agir

- Yol tutus

- Verimsiz ic hacim kullanimi

 

Turkiye pazarinda, Amarok, Ranger, Hilux vs.  haric sasili bir arac bulunmuyor. Artik kucuk ticariler, Doblo vs gibi araclar da monokok govdeye sahip. Amerika' da ise durum biraz daha farkli, sasisili araclar pazardan pickuplar sayesinde buyuk bir pay aliyor. Pickup disinda ise Jeep Wrangler, Toyota 4Runner, Range Rover, Discovery, Defender ve yeni cikacak Bronco (Sport degil) " Body on Frame" olarak pazarda yer aliyor.

Bu araclara genel olarak "Truck" deniyor.

 

Evet gelelim deneyimlerime,

 

Bir otomotiv muhendisi olarak yillarca "Body on Frame" araclara karsi, kagit uzerindeki dezavantajlarindan dolayi cok karsiydim, ama son 1 yilda, 3 adet farkli Sirasi ile 2019 Ram 1500, 2019 Ford F-150 ve 2008 Mercury Mountaineer (=Ford Explorer) kullandim, kullaniyorum.

 

Son soyleyecegimi simdi soyleyeyim, bugune kadar bu 3 aractan aldigim keyfi baska hic bir aractan almadim. Eksikliklikler ya da monokok govdeye ozlem yok mu? Tabiki var, kisaca aktarayim.

 

Fren mesafesi uzun, viraj tutuslari zayif, darbe emis belki biraz daha sert ve tuketim gercekten yuksek.

 

Ama bunun karsiliginda, daha once deneyimlemedigim, "yolu ezerek gitme hissi" ve karoserinin hic esnememesi kullanirken bana buyuk keyif veriyor. Sasirdigim nokta, bu yapinin, surusu yoldan izole etmesi, evet bu tabiki hissi ve kivrakligi baltaliyor ancak cok uzun yolculuklar bile, surucuye yansiyan vibrasyon cok az oldugu icin, hic yorucu olmuyor ve muthemelen bundan sonraki aracim da "Body on Frame" bir arac olacak.

 

Surus keyfini hic ozlemiyor muyum, ozluyorum tabi, o zaman da esimin aracini kullaniyorum. 🙂

 

Bu arada su an kullandigim arac 194.000 milde yani 300.000km yi gecmis ama hala saglam, bu da monokok yapili bir aracta bulamayacagimiz bir ozellik.

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 dakika önce, Mert Büyüksu yazdı:

Ama bunun karsiliginda, daha once deneyimlemedigim, "yolu ezerek gitme hissi" ve karoserinin hic esnememesi kullanirken bana buyuk keyif veriyor. Sasirdigim nokta, bu yapinin, surusu yoldan izole etmesi, evet bu tabiki hissi ve kivrakligi baltaliyor ancak cok uzun yolculuklar bile, surucuye yansiyan vibrasyon cok az oldugu icin, hic yorucu olmuyor ve muthemelen bundan sonraki aracim da "Body on Frame" bir arac olacak.

Bence de kesinlikle böyleler ama sürekli kullanımda ne kadar hoşlanacağım bilemiyorum uzun süre deneyimlemeden. Alışmışız sadece ticarilerde kullanmaya, daha iyi yalıtımlı ve özellikli bineklerde (SUV) çok daha fark ediyor demek ki.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kesinlikle katılıyorum. 🙂 Hatta şu ana kadar kullandığım araçlar arasında pick-up’lardan aldığım sürüş keyfini hiçbir araçta alamadığımı söyleyebilirim.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uzun vadeli Ranger kullanmış biri olarak benim de büyük araçlara merakım var ancak şehiriçi kullanımda bir takım zorlukları olması da sıkıntı yaratıyor. 

Otoparklara alınmadığım çok oldu maalesef. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bu aracta zaman gecirdikce, bu monokok olayinin, otomotiv sirketlerinin kar maksimizasyonu icin kullanildigini ve aslinda kabaca tabirle "daha az" arabayi, ayni fiyata pazarlama stratejisi oldugunu dusunmeye basladim. F-150 arka suspansiyon yaprak yayli ve sabit aks, dolayisi ile tipik ziplatma sorunu az da olsa onda da vardi ama su anki aracim bagimsiz suspansiyonlu, dolayisiyla konfor konusunda da bir kaybim yok.

 

Sadece tabi, tuketim ve bagli olarak emisyon sorun, buyuk hacimli hacimli Ecoboostlar nispeten ekonomik, ama su anki aracimla ortalamam 15lt/100km de geziyor, sakin kullanim ve trafiksiz bir ortam.

Share this post


Link to post
Share on other sites

istanbulda şehir içi deneyimi zayıf olsada sonraki aracım olarak 4x4 pikap almak var. şimdilik yakıttan ziyade bizdeki büyük vergileri yorucu geliyor. ödemeyi hazmettiğim zaman gezmeye başlayacağız. Navara, ranger, l200 tercihler arasında 2012-2016 model aralığında olacak gibi 1-3 yaş arasında vergi oldukça yüksek

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 dakika önce, Olcay Sert yazdı:

Navara, ranger, l200 tercihler arasında 2012-2016 model aralığında olacak gibi 1-3 yaş arasında vergi oldukça yüksek

4x4'lerde; araç değerinin %5'i verginin yıllık ücretinin altına düşerse, bir alt dilimden vergilendiriliyor. Gel gelelim araç fiyatları arttığı için yeni araçlar bunu aşıyor artık. Ne zaman güncelleme gelir acaba 😄 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 dakika önce, Yakup Çağatay yazdı:

Araç değerinin %5'i verginin yıllık ücretinin altına düşerse, vergi indirimi var onlarda.

2015 civarı ranger 2.2 xlt 4x4 otomatik 180-200 civarı. Vergiside 5084 liracık. alırken 150ye aldık dersek bi alt dilimden 3586 liramı ödeyeceğiz demek oluyor. 

 

galiba kasko değer listesinden bakılıyordu şimdi aklıma

image.png.feee8fe49a1033c63a6eaff20e1c8d9a.png

 

178*0,05=8900 olduğundan 5k vergi ödemek fazla şimdilik. 

 

2014ve aşağısı şu an için daha kabul edilebilir. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  


Focus Club Türkiye

Bu sitenin işleticisi, bu sitede yer alan bilgi, yazı ve makalelerin doğrudan veya dolaylı olarak kullanılmasından dolayı oluşacak zararlardan sorumlu tutulamaz. Kaynak gösterme kuralına uymak şartıyla, bu sitede yer alan yazı ve makalelerin belirli bir kısmına atıf yapılmasına, link verilmesine izin verilmektedir. Kaynak (canlı link) gösterilmeden yapılan alıntılara ise izin verilmemektedir. Sitemiz, hukuka, yasalara, telif haklarına ve kişilik haklarına saygılı olmayı amaç edinmiştir.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Privacy Policy.