Jump to content
2019 Temmuz'dan sonraki tüm içerik ve üyelikler silinmiştir. Lütfen yeni kayıt yapınız ×
  • Hoş Geldiniz!

    Tüm özelliklerine erişmek için şimdi kaydolun. Kayıt yaptırdıktan sonra, konu açabilir, konuları yanıtlayabilir, kullanıcıların mesajlarını beğenebilir, özel mesaj yollayabilirsiniz.

    Kayıt olduktan sonra bu mesaj silinecektir.

  • 0

C Max 1 - Ghia Esp Projesi


Tuna Demir

Soru

Merhaba arkadaşlar. 2004 c-max ghia aracıma esp projesi yapmaya karar verdim. olurmu olmazmı derken projeyi tamamladım ve sizlerle paylaşmak istiyorum.  Bu işlemleri yaparken bana her konuda destek olan ve mekanik değişimleri yapan bursa millet mahallesinde faaliyet gösteren değerli ustam Muhammed DURMUŞ’a teşekkür ediyorum.

 

Öncelikle parçaları temin etmemiz gerekiyor. Vermiş olduğum parça numaraları focus 2 ve cmax 1 araçlar için geçerlidir. Ola ki focus 3 parçaları bulursanız onlarda oluyor fakat o zaman farklı değişikliklerde yapmanız gerekiyor.  (örneğin benim aracın orijinal abs beyni parça numarası 3M51 ile başlıyor. Yeni takacak olduğum esp li abs beyni 3M51 ile başlıyorsa fren rekorları tam oluyor ama parça numarası 8M51 ile başlayan esp li abs beyni takıcak olursanız fren merkezinden gelen 2 adet rekorun abs beynine gireceği yer geniş olduğundan fren merkezi ve rekorlarında değişmesi gerekir) Ayrıca aracım ghia paket ve dört tekerinde de disk fren ve abs sensörleri üzerinde mevcut. Eğer olmasaydı onlarıda takmamız gerekiyordu.

 

Kullanılan Parçalar ve parça numaraları:

 

ESP li ABS Beyni: 3M51-2C405-HB (HB,HA,HC,JC v.b) Sondaki harfler versiyon sürümüdür hepsi olabilir.

1.jpg.f815ab772363ee0c4b50d725b8b4e45b.jpg

Direksiyon Açı Sensörü: 3M5T-3F818-AC

2.jpg.e3a82e57547ae085af81b59557e96b2b.jpg

yaw Rate Sensör : 3M51-3C187-EA

3.png.55e0c245c526dbdf5c3c8c0074e4817f.png

ESP Düğmesi : 3M5T-2C418-BE

4.jpg.88742c45ff6911549b026babe8b2078b.jpg

 

İşlemlerin Yapılma Aşaması:

 

1-Tesisat değiştirmemiz gerekiyor. Çünkü abs beyni ile esp li abs beyni soketleri farklı olduğundan yeni soket bağlantısı yapılmalı

5.jpg.501f384cdbae72f1feccf05f2e7435f6.jpg

Düz abs beyni soketinde 14 adet pin kullanılıyor. Yeni takacak olduğumuz es pli abs soketinde ise 23 adet pin kullanılması gerekiyor. Aracın elektrik şemasına göre eski soketteki kabloların yerlerini yeni sokette nerelere takılması gerektiğini bularak 14 kabloyu yeni sokete aktardım. Daha sonra elektrik şemasına göre aracın iç tarafında sağ kapı ön direğin orda bulunan C111 ve C113 soketlerinden abs beyninin oraya 8 adet yeni kablo tesisatı çektim ve yeni abs soketinde girmesi gereken yerlere bağladım. Toplamda 22 kabloyu soketteki yerlerine olması gereken şekilde bağladım. Geriye bir pin kaldı. Eski sokette şase 1 adet fakat yeni sokette şase 2 adet olduğundan 23.cü pin için soket içinde şaseden köprü attım ve tesisat işlemini tamamladım. (Aracım ghia paket ve araç içi tesisat hazır. Trent paketlerde  nasıl bilemiyorum bakmak gerekiyor)

 

2- ABS beynini yeni ESP li ABS beyni ile değiştirdik.

Eski abs beyni

6.jpg.83b749ebe756bf209928d26a0d50d55d.jpg

7.jpg.215d99a06c08300ab4792d3699945ac4.jpg

Yeni esp li abs beyni

8.jpg.85c4751ba00d16f354fcc61ce4df28da.jpg

9.jpg.65140de7676f8a3cd5ecf299618af69d.jpg

 

Konunun başında bahsetmiştim. Aracıma uygun olan parça numaralı esp li abs beyni bulup taktığım için fren merkezinden gelen rekorlar tam oldu J size tavsiyem sizde aracınıza uygun olan parça numaralı esp li abs beyni bulmanız.

 

3-yaw Rate Sensörü montajı

Bu sensörün takılacağı yer (focus 2 ve c-max 1 için söylüyorum) sağ ön yolcu koltuğunun altındaki halının altındadır. Soketi hazır olduğu için sadece sensörü yerine montaj yaptık ve soketini taktık.

10.jpg.2820618667e32558b4f7478e3165fcf0.jpg

11.jpg.6a7bbd0ef38b1eb0a9e9bce6ce3ff99a.jpg

12.jpg.f158d0119a9623a111e225d107405d3b.jpg

 

4-Direksiyon açı sensörü montajı

Bu sensörün takılacağı yer direksiyondaki airbag sargısına arkadan takılıyor ve yerine oturtuluyor Soketi hazır olduğu için soketini taktık ve dreksiyonu geri topladık.

13.thumb.jpg.8806c6e30ef5f49ec558d47cc8bd8565.jpg

14.thumb.jpg.71ce3e01ccff5b9760e9c7cf0fc0d97b.jpg

 

5-ESP düğmesinin takılması

Düğmenin yeri benim aracım 2004 c-max olduğu için teybin sağında bulunun arka cam rezistans düğmesinin hemen altı. Orada boş kapak takılı olan kapağı çıkarınca arkasında boşta bulunan soketi düğmeye takıyoruz ve düğmeyi yerine oturtuyoruz.

15.thumb.jpg.8aa02f1506cbbbae3b6e9e20443fab25.jpg

16.thumb.jpg.a2714eafba0ff543ea65a8027524c3f1.jpg

 

6-Yazılım ile aktif hale getirme işlemleri yapılması

VCM İDS yazılımı ile abs ile ilgili bölümden resetleme kalibrasyon ayarlarının yapılması gerekiyor. Yada ELM327 ve elmconfig ile resimdeki işaretlediğim yerlerde ki işlemleri yaparak sistemi aktif hale getirebilirsiniz.

17.jpg.17cfdd8425e0c2c65278b9f8fc843fd3.jpg

18.jpg.758e5425689d0297f17c54374374ed66.jpg

 

Sonuç: Artık aracımızda esp yi aktif olarak kullanabiliyoruz.

 

 

 

Herkesin soracağı soru bu projenin maliyeti nedir olucak. Şöyle cevap vereyim. Vermiş olduğum parça numaralı malzemeleri servislerden almaya kalkarsanız çok maliyetli olur. Ben çıkmacılardan topladım. Abs beyni 500-850 arası,  Direksiyon açı sensörü 200-300 arası, yaw rate sönsör (en önemlisi bu parça çünkü bulması gerçekten zor ama ebay da hem çok var hemde fiyatı uygun ama nasıl alırsınız bilemiyorum. Ben focus 3 çıkması şans eseri buldum ama montaj braketi yoktu kendimiz bir tane montaj ayağı yaptırdık. connect çıkmasıda olabilir denemek gerekiyor) ülkemizde 250-350 arası, esp düğmesi 50-80 tl arası. Benim piyasadaki çıkmacılarda karşılaştığım fiyatlar bunlar belki siz daha uyguna bulabilirsiniz. En önemlisi montaj çünkü işçiliğin çok titizlikle yapılması gerekiyor. Artık yaptıracağınız usta ne kadar fiyat ister bilemiyorum.

 

Konu ile ilgili fikirlerini düşüncelerini belirten parça bulmam konusunda yardımcı olan herkese çok teşekkür ederim

  • Beğen 11
  • Teşekkür 3
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Önerilen Mesajlar

  • 0

Tuna kardeşim müthiş olmuş. :nazar:Eline koluna emeğine  sağlık valla. Umarım hiç kullanman gerekmez. :)Benimde düşündüğüm bir proje idi gerek maliyet gerek parça temini kolay değil fakat en önemlisi ise doğru ustayı bulmak. Sen hepsini bir arada başarmışsın.:wub:

Öztunç Ünal tarafından düzenlendi
  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • 0
6 dakika önce, Eren K. yazdı:

Tebrik ederim büyük emek ve uğraş gerektiren bir iş. Bende çok düşündüm ama sonra vazgeçtim meşakkatli olduğu için. 

Parçaları nereden temin ettiğiniz sakıncası yoksa?

Teşekkürler eren bey. Parçaları çıkmacılardan topladım. Konunun en sonunda açıkladım gerekli bilgiyi ?

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • 0

Bu projeye başlamaya karar vermek gerçekten cesaret isteyen bir şey. Sizi bu cesaretinizden dolayı tebrik ediyorum. 

Ancak şunu belirtmek isterim ki, ustanız gerçekten işinin ehli olan bir ustaymış. Size de projeye başlamanızda destek olduğunu düşünüyorum. Bu yüzden ustanıza ayrıca teşekkür etmek istiyor, ve kendisini tebrik ediyorum. 

Yaptığınız iş kolay iş değil. :claps::claps::claps:

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Hesap oluşturun veya yorum yazmak için oturum açın

Yorum yapmak için üye olmanız gerekiyor

Hesap oluştur

Hesap oluşturmak ve bize katılmak çok kolay.

Hesap Oluştur

Giriş yap

Zaten bir hesabınız var mı? Buradan giriş yapın.

Giriş Yap
×
×
  • Yeni Oluştur...

Önemli Bilgi

Bu siteyi kullanarak, forum Gizlilik Politikasını kabul etmiş olursunuz.