Jump to content
2019 Temmuz'dan sonraki tüm içerik ve üyelikler silinmiştir. Lütfen yeni kayıt yapınız ×
  • Hoş Geldiniz!

    Tüm özelliklerine erişmek için şimdi kaydolun. Kayıt yaptırdıktan sonra, konu açabilir, konuları yanıtlayabilir, kullanıcıların mesajlarını beğenebilir, özel mesaj yollayabilirsiniz.

    Kayıt olduktan sonra bu mesaj silinecektir.

  • 0

Araç Yol Şartları Harici Neden Kayar?


adnan canpolat

Soru

İkinci viteste olduğumu iyi hatırlıyorum. Bursanın trafiğinin rezilliğini bilen bilir, takip mesafem açıktı, öndeki araç bir öndeki yük taşıyan kamyonete vurark durmuş, lastikler yeni, yol kuru, abs devreye girdi sonuç fotolarda

 

IMG_6184.JPGIMG_6185.JPGIMG_6196.JPG

 

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Önerilen Mesajlar

  • 0
Buradaki sorun fren mesafesi değil, abs'nin neden devreye girdiği (doğru anladıysam) [emoji4] Yapılacak test konuyu aydınlatamayacak haliyle. 

Evet özünde kayıp absnn devreye girmesi asıl sorun. Ama kayma olmazsa abs bu kadar erken devreye girmiyor, taban genişliği bu kaymadan aracı kurtarabilirmi asıl merak edilen

Taban genişliğini araca esp için km ve hız bilgisi için tanıtıyorlar.

Teşekkürler,

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • 0

Esas soru ne?

Araç yol şartları dışı neden kayar?

Anlatılan kazada -ki çok geçmiş olsun- araç tamamen yol şartlarından kaymış. Fotoğrafı görünce asfalt ıslak zannettim. Eğer değilse sıcakta ezile ezile buzu andıran bir yüzeye dönüşmüş. Bizde Antalya'da da var böyle yerler. 

Bu şartlarda ABS'nin devreye girmesi kaçınılmazdır. 

Takip mesafem yeterli demişsiniz.

Güvenli takip mesafesi hızın yaklaşık yarısının metre olarak ifadesidir. Yani 50 km/h hızla giderken bu 25 metre ya da kabaca beş araba boyudur.

Türkiye sıkışık trafik koşullarında hiçbirimizin bu mesafeye uyabileceğini düşünmüyorum, çünkü bu kadar aralık bırakırsanız zaten sağ şeritteki önünüze atlar.

Özetle kaygan bir yolda olması gerekenden yakın mesafeden sürerken ani fren yapmak zorunda kalmışsınız, sonuç doğal. 

Devenin altında buzağı aramaya gerek yok. 

Yol şartlarından kaydığını kabul ettiysek soruya cevap arayalım, yani başka nelerden kayar?

Lastiğe bağlı nedenlerden kayar: Aşınmış lastik, mevsime uymayan lastik, havası inmiş lastik. 

 

Yan sorular olarak neler çıkmış?

ABS fren mesafesini uzatır mı?

Çok tartışılmış ve halen tartışılan bir konudur. 

İyi ayarlanmış bir fren sisteminde normal yol koşullarında ABS devreye girmez, devreye girerse de fren mesafesini kayda değecek düzeyde uzatmaz. Kaygan yüzeylerde ise fren mesafesini kısaltır. İstisnası çakıl veya kardır, bu koşullarda bloke olmuş tekerleğin önünde biriken çakıl veya kar engel teşkil ederek durmayı kolaylaştırır. 

Tabii "panik fren" koşullarından söz ediyoruz. 

Kontrollu frenleme yapacak ustalıkta iseniz ABS'siz de güvenli durabilirsiniz, ama bunu aramızda becerecek kişi sayısı bir elin parmak sayısını geçmez en iyi ihtimalle. 

Lastik tabanı genişlerse fren mesafesi kısalır mı?

Teorik olarak evet.

Ama lastiğin sürtünmeye direnci ve tutunma özelliği, yani öncelikle hamuru taban genişliğinden önce gelir.

Eşit marka ve modelde ve eşit aşınma koşullarındaki lastiklerde daha geniş olan kuru yolda daha iyi fren performansı sunar. Ancak yol kayganlaşmaya başlarsa kayganlık ne kadar artarsa geniş lastik o kadar dezavantajlı olur. 

+1 cm taban genişliğinden sağlayacağınız fayda farklı lastik marka ve modelleri arasındaki performans farkı düzeyinde veya daha azdır ve lastik aşındıkça da yeni lastiğe göre kaybınız olacaktır.

Özetle: Tabanı 1 cm genişletmekle fren mesafesini hissedilir düzeyde kısaltmayı beklemek pek anlamlı olmayacaktır. 

Lastik verilerinin motor kontrol ünitesine bildirilmesi ABS/ESP performansını etkiler mi?

Hayır etkilemez. Ancak hız göstergesini ve km sayacını etkiler. 

  • Beğen 3
  • Teşekkür 5
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • 0
6 saat önce, Cem Boneval yazdı:

Bizde Antalya'da da var böyle yerler. 

bunu okuyunca aklıma geldi, izmir güzelyalı sahil yolunda 70-80 gibi bir hızda ışık son anda kırmızı yandı, freni kökledim ama "buzda" gibi neredeyse hiç fren yapmamışım gibi kırmızıdan geçip gittim, neyseki etraf boştu :) benzeri antalya-kemer yolunda da olmuştu onda son anda durmuştum.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • 0

Öncelikle geçmiş olsun, Allah beterinden saklasın..

 

Frene basınca ABS hemen devreye girdiyse kesinlikle yolda sıkıntı vardır (lastikler yeni diyorsunuz çünkü).

Kesinlikle diyorum çünkü benim güzergahımda da böyle bir bölüm var kasisin önü hemen, Kasise girerken hız da düşük olur ama frene azıcık sert basınca ABS hemen devreye girerdi, lastikleri değiştirdikten (goodyear efficientgrip performance aldım) sonra yine aynı şekilde aynı yerde ABS devreye giriyordu, frenleme hissi hiç yok sadece ABS devreye giriyor ve kayıyorsun, sırf bu kayma yüzünden tamirciye gittim, aracı ıslak zeminde test ettim her şey normal.

Aracı değiştirdikten sonra aynı yolda denedim yine aynen ABS devreye giriyor, kayıyorum.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • 0
Öncelikle geçmiş olsun, Allah beterinden saklasın..
 
Frene basınca ABS hemen devreye girdiyse kesinlikle yolda sıkıntı vardır (lastikler yeni diyorsunuz çünkü).
Kesinlikle diyorum çünkü benim güzergahımda da böyle bir bölüm var kasisin önü hemen, Kasise girerken hız da düşük olur ama frene azıcık sert basınca ABS hemen devreye girerdi, lastikleri değiştirdikten (goodyear efficientgrip performance aldım) sonra yine aynı şekilde aynı yerde ABS devreye giriyordu, frenleme hissi hiç yok sadece ABS devreye giriyor ve kayıyorsun, sırf bu kayma yüzünden tamirciye gittim, aracı ıslak zeminde test ettim her şey normal.
Aracı değiştirdikten sonra aynı yolda denedim yine aynen ABS devreye giriyor, kayıyorum.

Asfalt kötü ise, lastik veya araç ne olursa olsun kayacağız anlaşılan
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • 0
Fizik kuralllarında bir değişiklik yapamayacağımıza göre takip mesafesini arttırmak tek çözüm.

2. Viteste 3 araç boyu mesafe vardı, daha da yeni hızlanıyordum ki trafikte bu mesafeyi ikram ederseniz illaki biri nasiplenir,
--3 dakika sonra eklendi--



Video ya göre makineler çok fire verecek,
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • 0
[mention=4163]adnan canpolat[/mention]
Kaç km hızdaydı yani?
Makinenin reaksiyon süresi ile kendinizin ki bir mi sizce?


Normal seyir halinde iken otoyolun asfalt kalitesini algıyarak ölçerek makinenin ani fren mesafesini ölçeceğine örnek refüjde sulama yapıldığını gören bir sürücünün öngörüsünü taşıyacağına inanmıyorum
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • 0
17 saat önce, adnan canpolat yazdı:

2. Viteste 3 araç boyu mesafe vardı, daha da yeni hızlanıyordum ki

Bu kazayı izah etmeyi kolaylaştırıyor. Siz "tam hızlanırken" öndeki panik fren yapıyorsa normalde olması gerekenin iki misli takip mesafesi kaçınılmaz olur. Sonuçta hiçbirimiz güvenli takip mesafesine uymuyoruz, uyamıyoruz.  Asfalt durumu işi daha da tehlikeli hale getiriyor. Özet budur.

13 saat önce, adnan canpolat yazdı:

Normal seyir halinde iken otoyolun asfalt kalitesini algıyarak ölçerek makinenin ani fren mesafesini ölçeceğine örnek refüjde sulama yapıldığını gören bir sürücünün öngörüsünü taşıyacağına inanmıyorum

Bu tamamen programlama ile alakalı.

Otomatik pilotun güvenli takip mesafesine uyacağı kesin. Burada içgüdülerine yenilen insandan daha başarılı olacaktır.

Ayrıca yol koşullarını ve olası tehlikeleri denetleyecek sistemi kurarsanız risk azalacaktır.

Yapay zeka öngörüyü de beraberinde getirebilir ama bu olmasa bile günün sonunda en azından güvenli fren mesafesinde otomatik pilot çoğu insana üstün olacaktır.

Cem Boneval tarafından düzenlendi
  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • 0


Normal seyir halinde iken otoyolun asfalt kalitesini algıyarak ölçerek makinenin ani fren mesafesini ölçeceğine örnek refüjde sulama yapıldığını gören bir sürücünün öngörüsünü taşıyacağına inanmıyorum
Sanırım yol tutuşunu algılamak daha kolay olur.
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • 0

Kimse değinmemiş ama araç 2014 kasa. Balatalarınızı kontrol ettirdiniz mi? Benim araç 30.000 de servis balataların 1000 km daha ömrü kaldığını değiştirmem gerektiğini söyledi bakımda. "Rahat dururum" diye düşündüğüm mesafeden 5-6 mt daha fazla sürükleniyor araba. Hemde normal asfallta. Sorun balatalar olabilir

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Hesap oluşturun veya yorum yazmak için oturum açın

Yorum yapmak için üye olmanız gerekiyor

Hesap oluştur

Hesap oluşturmak ve bize katılmak çok kolay.

Hesap Oluştur

Giriş yap

Zaten bir hesabınız var mı? Buradan giriş yapın.

Giriş Yap
×
×
  • Yeni Oluştur...

Önemli Bilgi

Bu siteyi kullanarak, forum Gizlilik Politikasını kabul etmiş olursunuz.